Avui entren en funcionament els 17 nous radars de punt de l’interior de la ciutat, 12 dels quals estan situats en entorns escolars i 5 més en ubicacions considerades de risc a causa de la circulació a velocitat inadequades. La mesura s’emmarca en el compromís de l’Ajuntament de Barcelona d’incrementar la seguretat viària i reduir els sinistres viaris a la capital catalana. Aquesta problemàtica s’aborda, per una banda, des de la conscienciació i la sensibilització de la ciutadania, i per l’altra, amb mesures concretes que permetin incidir i disminuir les conductes de risc.
Un dels factors que més influeixen com a causa indirecta sobre els sinistres, i que agreugen els seus efectes, és l’excés de velocitat. En aquest context, i com un element més per garantir el compliment dels límits en matèria de velocitat, l’Ajuntament de Barcelona ha fet una aposta per dotar-se d’un sistema de control automàtic dels excessos de velocitat a través d’una xarxa de radars a l’interior de la ciutat. La mesura respon als objectius que marca el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024 i el Pla Local de Seguretat Viària de Barcelona 2019-22.
Amb aquesta finalitat avui es posen en marxa els 17 radars de punt situats en ubicacions específiques de l’interior de la capital catalana, fixades a través d’un grup de treball conjunt integrat per la direcció de Mobilitat, la Guàrdia Urbana de Barcelona i Model Urbà. Les ubicacions són les següents:
12 radars de punt en entorns escolars, dins del programa Protegim les Escoles (Velocitat màxima permesa 30km/h):
-
- C/Numància (entre c/Anglesola i c/Déu i Mata), escoles Ítaca i Anglesola.
-
- C/Aragó (entre c/Bruc i pg. de Gràcia), Escola Lestonnac i Escolàpies Llúria.
-
- C/Mallorca (entre c/Nàpols i c/Roger de Flor), Escola Dominiques.
-
- C/Mallorca (entre c/Muntanya i c/Fontova), Escola Dovella.
-
- de Gràcia (entre c/Aribau i c/Alfons XII), Escola Infant Jesús.
-
- C/Indústria (entre c/Sant Quintí i c/Conca), Escola Miralletes i Institut Moisès Broggi.
-
- C/Sant Antoni Maria Claret (entre c/Trinxant i c/Guinardó), Escola Antoni Balmanya.
-
- C/Balmes (entre c/Marià Cubí i trav. de Gràcia), Escola Pia.
-
- C/Balmes (entre c/Francolí i c/Santjoanistes), Escola Poeta Foix.
-
- C/Entença (entre c/Provença i c/Rosselló), Escoles Xirinacs i Entença.
-
- C/Sardenya (entre c/Taxdirt i trav. de Gràcia), Escola de les Aigües.
-
- C/Muntaner, (entre c/Còrsega i c/Rosselló), Escola Sant Miquel.
5 radars de punt situats en altres punts de la ciutat (Velocitat màxima permesa 50km/h)
-
- C/ Aragó (entre c/Urgell i c/Casanovas).
-
- Gran Via de les Corts Catalanes (alçada c/Sant Roc-c/Sant Germà).
-
- Diagonal (entre pl. Pius XII i Palau de Pedralbes).
-
- Diagonal (alçada c/Numància).
-
- de la Bonanova (alçada nº 70).
Aquests 17 radars de punt entraran avui en funcionament però sense sancionar. La seva posada en servei definitiva es farà progressivament a través de 3 fases:
-
- Fase pedagògica: el radar s’activarà però només indicarà a quina velocitat està circulant el conductor. Aquesta fase es mantindrà durant tot el mes de setembre en exclusiva i al llarg de les altres fases.
-
- Fase informativa: el radar tramitarà una comunicació que s’enviarà al conductor recordant l’obligatorietat de complir amb els límits permesos, però encara sense sancionar. Aquesta fase durarà els mesos d’octubre, novembre i desembre.
-
- Fase sancionadora: finalment el radar entrarà en servei captant l’incompliment i enviant la corresponent sanció. Es preveu que l’inici de les denúncies dels 17 radars de punt comenci a principis del 2023.
A banda, des del passat divendres i un cop finalitzat el període d’avisos, els radars de tram del túnel de la Rovira, Badal, Glòries i la Ronda Litoral estan funcionant de manera habitual per garantir el compliment dels límits de velocitat i la normativa.