El Consorci d’Educació de Barcelona aprofita l’aturada de les classes per executar la gran majoria d’actuacions de reforma, ampliació i millora als centres educatius públics de la ciutat de Barcelona, període de temps durant el qual també se segueixen duent a terme o s’intensifiquen les grans actuacions i les noves construccions.
A més, el Consorci també disposa d’una partida per a les actuacions fixes anuals que afecten la majoria de centres. Durant el 2023, a 145 centres de la ciutat s’hi faran un total de 164 intervencions, 150 de les quals es duen a terme al llarg de l’estiu. Totes les obres tenen com a objectiu prioritari avançar cap a l’equivalència de la xarxa d’escoles públiques i incideixen especialment en el confort tèrmic i la transició energètica, entre altres línies estratègiques.
La inversió total prevista per a enguany arriba als 66.706.620,80 milions d’euros. D’aquests, 41.436.561 € provenen de l’Ajuntament de Barcelona i 25.270.059 € del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, dels quals 15.842.761 € formen part dels Fons Europeus REACT.
Actuacions de reforma, ampliació i millora (RAM)
Les diverses necessitats d’una ciutat com Barcelona, els nous projectes pedagògics i l’edat dels immobles fan necessària una actualització constant dels edificis amb actuacions RAM per tal de mantenir-los en les condicions tècniques i de confortabilitat òptimes i per garantir les necessitats d’escolarització anual. Hi ha previstes per a aquest estiu 113 actuacions, que suposen una inversió total de 19.045.065,3 €.
Entre aquestes actuacions destaca la implantació del Pla estratègic de millora energètica i sostenibilitat dels centres educatius de Barcelona. L’objectiu és fer els centres més eficients i confortables, amb les condicions òptimes per a l’aprenentatge, i millorar l’eficiència energètica, la generació i el consum d’energia verda, i el confort tèrmic interior i exterior.
L’efecte illa de calor de la ciutat de Barcelona agreuja les altes temperatures i les onades de calor a les quals aboca l’emergència climàtica. És per aquest motiu que enguany es treballa molt especialment en les mesures per minimitzar l’impacte de les altes temperatures d’estiu als centres de la ciutat. De les partides de millora, es destina una inversió de més de 4 M€ exclusivament a aquest aspecte (1,5 M€ més que en anys anteriors). Es tracta de diverses accions, entre les quals hi ha l’impuls de la ventilació natural creuada, la rehabilitació de façanes i cobertes amb vista a l’aïllament interior i proteccions exteriors, com també la climatització puntual d’alguns espais. Amb aquestes intervencions s’aconsegueix avançar en el confort tèrmic i l’eficiència energètica als edificis i, paral·lelament, es compensa amb energia renovable la despesa energètica que suposa la climatització, a partir d’accions com la instal·lació de plaques fotovoltaiques.
Aquestes accions formen part del Programa de confort ambiental dels centres educatius públics de Barcelona, a través del qual s’ha concretat la seva aplicació seguint criteris objectius: hi ha 234 centres classificats en funció de paràmetres tècnics, segons l’impacte que pateixen per altes temperatures. Com que cada edifici de la ciutat difereix de la resta pel que fa a ubicació, orientació, altitud topogràfica o, entre moltes altres característiques, estat de manteniment, les actuacions que s’hi duen a terme han de ser també diferents i han de respondre a aquesta classificació. S’hi actua seguint un procés d’intervenció seqüencial en quatre nivells complementaris: mesures mitigadores bàsiques, com ara les proteccions solars, la gestió correcta de l’equipament, la instal·lació de punts d’aigua, etc.; sistemes passius, com ara la instal·lació de vinils, l’aïllament tèrmic de cobertes i façanes, l’afavoriment de la ventilació natural creuada, etc.; sistemes actius de baix impacte, com ara la instal·lació de diversos tipus de ventiladors, la climatització puntual d’espais, etc., i sistemes actius renovables i domotitzats, que inclouen instal·lacions integrals de condicionament natural de l’aire amb energies renovables i amb intensitat progressiva i regulada amb sensorització i telecontrol.
S’actua també periòdicament sobre pintures i revestiments, ja que el color i la incidència de la llum natural i artificial sobre els paraments són un factor important en el procés d’aprenentatge. S’ha treballat, amb gairebé 13 M€ invertits, en més de 120 escoles públiques per millorar l’ambient de benestar dels infants, i aquest any s’hi sumen 6 intervencions.
Pel que fa a menjadors i cuines, les obres tenen l’objectiu d’oferir a l’alumnat una alimentació variada i de qualitat en un espai agradable on es pugui respectar la normativa de seguretat alimentària i gaudir dinant. Aquest any s’ha habilitat una nova cuina a l’Escola Poeta Foix, a més de les instal·lades en nous equipaments. Més enllà del curs actual, s’han fet millores en un total de 32 cuines i als espais de menjador de 2 escoles. També s’han habilitat espais de menjador a 7 instituts de secundària per tal que s’hi pugui oferir servei de menjador o càtering al migdia. Gairebé tots els instituts poden oferir servei de menjador, de manera que s’afavoreix que l’alumnat es quedi al centre durant el dinar per continuar la jornada amb activitat lectiva o extraescolar.
Els patis també son una part important de les actuacions de millora: a través del programa «Transformem els patis» es volen convertir en àrees més naturalitzades, amb diversitat de joc, per esdevenir alhora refugis climàtics. S’ha comptat, en molts casos, amb la participació de les comunitats educatives per cocrear aquests espais. Durant aquest estiu s’estan enllestint 17 obres i actualment hi ha un total de 58 centres educatius que han transformat els patis, tant en el marc del projecte europeu de creació de Refugis Climàtics, com a través del programa municipal de transformació dels patis. L’objectiu és que el 2030 totes les escoles de la ciutat tinguin millors patis per a l’educació i el joc a l’aire lliure.
En paral·lel es fan intervencions per millorar l’accessibilitat (amb la supressió de barreres arquitectòniques, l’adaptació de baranes i escales, l’habilitació de rampes, etc.), renovar revestiments de façanes i paviments, i adaptar i reformar lavabos i vestidors. També es portaran a terme millores puntuals per garantir l’ampliació de l’oferta educativa.
Grans actuacions
Integren el grup de grans actuacions totes les que són d’envergadura i que es duen a terme sobre els equipaments existents, siguin executades de cop o per fases. Seguint la Llei de l’edificació, se’n diferencien quatre tipus: d’ampliació (de superfície o volum d’un edifici), de reforma (rehabilitació d’un edifici), d’adequació integral (millora de tot un centre o una gran part) i de millora (d’una part concreta d’un centre). Entre aquestes actuacions, destaca la transformació de les antigues instal·lacions de l’Institut Joan Coromines, que allotjaran l’Institut Escola Arts. Aquest any s’executen 34 grans actuacions, amb una inversió de 29.043.893,28.
Noves construccions i equipaments modulars
Les actuacions de nova construcció són les que culminaran amb la creació de la seu definitiva d’un centre, bé perquè es tracta d’un centre nou, inexistent fins en aquell moment, bé perquè es tracta de la seu definitiva d’un que ja està en funcionament. Es tracta de construccions que poden ser executades amb tecnologia tradicional o bé amb equipaments modulars que garanteixen espais educatius confortables i que permeten adaptar fàcilment l’espai quan sorgeix una necessitat. A més de les actuacions que es duran a terme per a la creació de la nova seu de l’Institut de l’Esport de Barcelona, destaquen les obres d’ampliació de l’Institut Escola El Til·ler, i també la redacció del projecte bàsic i executiu de l’Escola Cal Maiol.
Durant el 2023 hi ha previstes 17 actuacions en noves construccions amb una inversió de 17.014.062,4 €.
D’altra banda, entre les actuacions fixes anuals destaca el procés de renovació del mobiliari que des del curs 2020-2021 està transformant les aules de les escoles públiques de la ciutat. Ja s’ha dut a terme a i3, i4 i i5, i el curs vinent es farà a 1r d’ESO. Es retiraran els vells pupitres i cadires i se substituiran per mobiliari amb nous materials i funcionalitats, i amb una estètica més actualitzada. Amb aquesta renovació es pretén aconseguir unes aules amb ambients agradables, motivadors, cuidats i endreçats, que predisposin l’alumnat al benestar i la tranquil·litat, però també a la descoberta, el treball cooperatiu, la convivència i, en definitiva, la millora dels aprenentatges.