El consell de ministres ha aprovat aquest dimecres sotmetre a informació pública el projecte de túnel de Rocafort, el tram pendent que permetrà finalitzar íntegrament la desviació de Sant Julià de Lòria, i que estarà enllestit, segons les previsions actuals, a l’hivern 2026-2027. De fet, el ministre portaveu, Guillem Casal, ha posat en relleu que les obres segueixen els terminis marcats i que un cop el pressupost estigui activat, un fet que podria donar-se la setmana que ve amb la publicació al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra (BOPA), ja es podran començar a licitar les obres d’execució de la desviació, de cara a la primavera, moment en què ja estaran finalitzades les proteccions a la boca sud per encarar els treballs als accessos. Cap al juliol ja estaran les proteccions de protecció dels blocs rocosos a la boca nord amb la qual cosa també es podrà iniciar la construcció de l’accés corresponent. A la tardor estan previstos els treballs de perforació del túnel. “S’estan complint els terminis,”, ha remarcat Casal, que ha recordat que el cost total de l’obra és de 24 milions d’euros.
Pel que fa a l’exposició pública cal destacar que es tracta d’una acció habitual en projectes de grans infraestructures i que dona compliment a l’apartat 6 de l’article 8 de la Llei d’avaluació ambiental de projectes i de plans i programes. Així, aquest procés es fa abans de la licitació de les obres del túnel, ja que l’objectiu és poder incloure les possibles observacions que es facin arribar al Govern fruit del període d’informació pública.
En concret, el projecte del túnel se sotmet a informació pública a partir del 19 de febrer amb la seva publicació al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra (BOPA) i fins al 25 de març. Durant aquest temps, les persones interessades podran consultar la documentació d’aquest projecte a les dependències del ministeri de Territori i Urbanisme durant l’horari d’atenció al públic o a través del web de Tràmits i efectuar-hi les al·legacions que considerin oportunes en el mateix termini.
Pel que fa als treballs globals de la desviació, cal destacar que les obres que s’estan duent a terme actualment estan vinculades a la instal·lació de les proteccions de vessant, tant a la boca nord com a la sud del futur túnel, per reforçar la seguretat enfront de la caiguda de blocs rocosos d’aquesta zona. Quan finalitzi aquesta primera fase, i tenint en compte el resultat del procés d’informació pública, es podrà procedir a la segona fase del projecte que inclou l’excavació del túnel –amb les proteccions ja instal·lades– i a la construcció dels vials d’accés, tal com s’ha esmentat.
Casal ha incidit que a hores d’ara els treballs avancen segons el calendari previst i es calcula que durant aquesta tardor es podrà procedir a la perforació del túnel de Rocafort amb l’objectiu de tenir-lo enllestit a l’hivern 2026-2027. D’aquesta manera, a partir de llavors, els vehicles podran circular per la totalitat del vial alternatiu, “descongestionant el trànsit del centre de la vila laurediana i millorant la qualitat de vida de tots els ciutadans”, segons ha defensat el portaveu de l’executiu.