La Massana recupera la màgia de la Revetlla de Sant Joan amb foc, dansa i tradició popular

Centenars de persones participen en una festa que combina patrimoni immaterial, arts escèniques i tradicions ancestrals a La Massana

24 de juny de 2026 a les 12:52h

La localitat de La Massana va reviure la tradicional celebració de la Revetlla de Sant Joan, on el foc, la dansa i les tradicions van tornar a congregar una gran multitud. Els protagonistes indiscutibles van ser les bruixes i les falles, elements clau que conformen aquesta festa carregada d’història i cultura popular.

L’acte inaugural es va desenvolupar a la plaça de l’Església, amb l’espectacle coreogràfic titulat Dones de llegenda: l’herència del silenci, creat per Líquid Dansa. Aquesta proposta artística va captivar els assistents amb una dramatització intensa que evoca la vida de les dones relacionades amb el coneixement ancestral sobre plantes medicinals i natura. L’espectacle reflecteix com aquest saber va ser perseguit fins a arribar a condemnes injustes a la foguera. En un moment emotiu, es van pronunciar els noms reals de les dones encausades a Andorra entre els anys 1471 i 1661, rendint-los homenatge per restaurar-ne la memòria humana i simbolitzar així el punt on mite i realitat conflueixen.

El recorregut festiu entre llum, foc i música tradicional

Posteriorment, la celebració va prosseguir amb el pas dels grups portadors de falles lluminoses i falles tradicionals enceses. El seguici estava liderat per les bruixes integrants de l'Esbart Valls del Nord, mentre que el toc musical anava a càrrec dels grallers i tabalers vinculats als Castellers d’Andorra. En aquest sentit, la consellera de Cultura, Alexia Verdaguer, va posar en valor “la combinació entre diferents disciplines culturals i tradicionals que defineixen aquesta revetlla massanenca”. Pel que fa al nombre dels participants en aquesta edició, ja s’ha superat el llindar dels seixanta fallaires locals.

D’altra banda, el cònsol menor del poble, Roger Fité, va destacar “la bona resposta ciutadana” davant l’activitat: “Després de cinc edicions, podem dir que el projecte de les falles s’està consolidant i convertint en un tret distintiu propi.”

L’emoció del Ball de Bruixes i l’encesa simbòlica del foc sagrat

A continuació del recorregut pel nucli urbà, es va dur a terme el tradicional Ball de Bruixes, interpretat novament per l’Esbart Valls del Nord. Seguidament, es va realitzar una exhibició dels fallaires culminant amb l’encesa majestuosa d’una gran foguera. Aquesta edició ha estat especialment emotiva perquè el Fallaire Major fou un veí massanenc conegut: Eduard Vergara. Vergara va oferir una demostració magistral habilitat fent girar el foc en moviment continuat.

Aquesta actuació comptava també amb prop d’una trentena més d’integrants entre fallaires adults —amb presència destacada d’un nombre important de joves implicats— així com aproximadament trenta infants encarregats d’enrotllar les petites falles lumíniques. Aquest fet assegura tant la vitalitat actual com la futura continuïtat d’aquesta festivitat ancestral.

Noves propostes: Sispony se suma als actes tradicionals amb rodament de falles

Dins les novetats destacades enguany cal assenyalar que la festa no es limità al centre urbà principal sinó que s’estengué fins al nucli veí d'Sispony. Per primera vegada allà també es van fer rodar les falles durant els actes programats dins el marc festiu propi de la seva Festa Major.

Aquesta celebració complementària continuarà desenvolupant-se durant tota aquesta jornada fins ben entrada la matinada, mantenint viva així una tradició arrelada però sempre renovada.