Divendres, 29 de març de 2024
És notícia

Juan Ramón Moreno: “La transformació de L’Abarset serà l’après-ski de referència a Europa”

Avatar photo

-Vostè va entrar a Grandvalira com a director general el juliol de 2020, en plena pandèmia. Com valora aquest any i escaig en el càrrec?

La veritat és que ha estat un aterratge forçat. Hem tingut una temporada plena d’incertesa que hem hagut de gestionar en funció de les decisions d’altres països en relació a la mobilitat. Desafortunadament, la realitat és que només els residents han pogut esquiar a Andorra des que jo he arribat, tret d’algunes ocasions comptades en què hi ha hagut petites finestres en determinades comunitats autònomes d’Espanya. El mercat internacional, que és important per a nosaltres, no va existir la passada temporada.

La gestió de tot allò relacionat amb la pandèmia va ocupar molta part del nostre temps. Ara tenim per endavant una temporada que esperem que sigui molt semblant a la que per a nosaltres és una temporada “normal”.

-Quina és la situació econòmica de Grandvalira després de tot aquest temps de restriccions?

Com dic, venim d’una temporada atípica. Les estacions d’esquí de Grandvalira Resorts van tancar la temporada passada amb pèrdues acumulades de més del 91% de la facturació global. Es van vendre 203.915 dies d’esquí, un 88% menys que la temporada anterior, que va haver d’acabar un mes abans que habitualment. En el cas d’Ordino Arcalís, la xifra de dies d’esquí venuts era de 42.550, un 78% menys que en temporades anteriors. Tot i això, vam seguir treballant per garantir la seguretat dels nostres clients i personal, fent que malgrat tot es pogués gaudir d’una experiència amb garanties i que tenia la mirada posada a la temporada estival.

-Les destinacions de muntanya han estat aquest estiu unes de les més escollides. Com han anat les activitats d’estiu de Grandvalira Resorts i quines han tingut més afluència de públic?

El balanç de la temporada d’estiu és molt positiu després d’haver assolit xifres rècord. El Mon(t) Magic Family Park de Canillo ha aconseguit igualar el nombre de visitants de fa dos anys, unes 41.000 persones, i ha augmentat el 56% les vendes respecte a fa dos anys. Pel que fa a Ordino Arcalís, la gran novetat de l’estiu a Andorra, el Mirador Solar de Tristaina, ha superat les expectatives amb xifres de visitants impressionants. Més de 80.000 persones han visitat la infraestructura des de la seva inauguració, el 9 de juliol, un èxit absolut que ens va portar a allargar el funcionament del Telecadira de Creussans fins al 12 d’octubre.  Finalment, les reserves als allotjaments singulars d’Epic Andorra han augmentat i també ha crescut la demanda dels guies de muntanya a Grau Roig, mentre que el restaurant del Llac dels Pessons ha fregat el ple.

-Quins són els reptes per a aquesta temporada d’hivern i quines són les previsions després d’un període tan dur marcat per la pandèmia?

Seguirem treballant per continuar oferint uns estàndards de qualitat màxima, que preveuen la seguretat davant la Covid, perquè l’experiència del client sigui òptima. Com deia en la primera resposta, és cert que encara no esperem una temporada normal, però sí que s’hi apropi bastant. El que ens arriba des de diferents canals és que la gent té moltes ganes d’esquiar i les reserves estan anant a bon ritme, i això ens fa ser moderadament optimistes.

-I el calendari d’obertura i duració de la temporada?

Grandvalira té previst inaugurar la temporada el 3 de desembre i mantenir les pistes obertes fins al 18 d’abril. Val a dir que els 210 km esquiables de Grandvalira compten amb una àmplia i potent xarxa de canons instal·lada estratègicament al llarg dels 7 sectors. El domini té la capacitat de garantir el 66% d’aquesta superfície esquiable, sempre que les condicions meteorològiques ho permetin. A això cal sumar els 30 km d’Ordino Arcalís, que obrirà el 27 de novembre fins al 24 d’abril, de manera que Grandvalira Resorts acumula un total de 240 km de pistes, situant-se entre les primeres destinacions d’esquí europees pel que fa a superfície.

A banda de l’oferta d’esquí, l’estació ofereix una proposta per a tota la família: gastronòmica, lúdica, ambiental, etc… L’après–ski de Grandvalira és un dels màxims referents a la Península Ibèrica i s’ha convertit en un dels principals reclams per a clients de totes les edats.

-Quines novetats es trobaran els esquiadors aquesta temporada a Grandvalira?

Encara és aviat per poder avançar totes les novetats de la temporada, però ja hem donat a conèixer un dels principals reclams: la transformació de L’Abarset, que es convertirà en l’après-ski de referència a Europa. El renovat projecte manté l’essència i l’esperit de l’antic local, però a la vegada es potencia amb un nou concepte en el qual s’unirà oci, música i gastronomia en una experiència única, que anirà més enllà de la temporada d’esquí i dels caps de setmana. En aquest sentit, la voluntat és desestacionalitzar l’oci al Principat amb propostes gastronòmiques i musicals de dilluns a diumenge. Així, es podrà gaudir de música en directe, DJ o sopars temàtics a l’aire lliure durant l’estiu. Aquesta completa experiència, al més pur estil alpí, s’obre al públic local i l’exterior, convertint-se en una aturada obligatòria per a tothom qui visiti Andorra en una temporada que recupera el turisme.

Precisament, l’antic L’Abarset va haver de tancar portes de manera anticipada el març del 2020, a conseqüència de la pandèmia, posant fi a 9 anys de festa i ambient lúdic. L’actiu més important que ha tingut L’Abarset és l’equip i per això en el nou projecte es manté el personal que hi havia a l’antic local.

D’altra banda, per a aquesta temporada implementarem una nova estratègia per a la venda de forfets: els preus dinàmics. És una fórmula habitual en les aerolínies o el sector hoteler i que ja incorporen algunes estacions d’esquí dels Alps i Nord-Amèrica. Es basen en una fluctuació del preu en funció de la demanda i de l’anticipació en la compra. Aquest sistema ve acompanyat d’un impuls dels canals digitals ja que als webs de Grandvalira i Ordino Arcalís es podrà adquirir el forfet al millor preu garantit.

-Quines competicions internacionals acolliran aquesta temporada les pistes de Grandvalira?

Com a plat fort, del 14 al 20 de març de 2022, Grandvalira celebra les Finals de la Copa d’Europa d’Esquí Alpí, sent la quarta vegada que l’estació acull unes finals d’aquest esdeveniment d’alt nivell, on es donen cita les millors promeses internacionals. Aquesta competició, que és l’avantsala de les Finals de la Copa del Món de 2023, consolida Grandvalira com a escenari de les proves esportives de major rang del panorama global. De fet, tal com ja ha valorat recentment la Federació Internacional d’Esquí (FIS), la nostra capacitat organitzativa és excel·lent i per això valoren molt positivament la nostra candidatura per acollir els campionats del Món d’Esquí Alpí el 2027. El procés de valoració per part de la FIS continuarà en els propers mesos i es votarà al congrés de Vilamoura (Portugal) el proper mes de maig, però seguirem treballant amb confiança.

I és que el calendari de competicions de la present temporada també té proves potents, com la Copa del Món de KL (quilòmetre llançat), del 31 de març al 2 d’abril. Així mateix, del 30 de gener al 5 de febrer, Ordino Arcalís, torna a convertir-se en l’epicentre de l’esquí fora pista amb el Freeride World Tour. Tot això sense abandonar tampoc les proves nacionals que promouen els valors de l’esport des de la base. És el cas del Trofeu Borrufa d’esquí infantil, que portarà la 30a edició a Ordino Arcalís del 24 al 27 de gener.

-Grandvalira està posant la mirada en nous mercats turístics i s’ha fixat en el centre d’Europa. Quines característiques té aquest tipus de turista per a què s’hagin fixat en ell?

És cert que el centre d’Europa és un mercat turístic que hem explorat i que pot ser interessant per a nosaltres, ja que està associat a un alt poder adquisitiu i el client d’aquestes zones pot trobar a les muntanyes andorranes unes condicions meteorològiques que no troben a les seves destinacions originals, com més dies de sol per exemple. Tot i això, la prioritat és sobretot tornar a consolidar els clients tradicionals, com el britànic, que de fet ja ha demostrat el seu interès per Andorra aquest estiu després de l‘obertura de fronteres del Regne Unit el mes de maig. A més, també ens centrem en nous mercats que hem anat descobrint els últims anys, com poden ser sobretot els nòrdics, especialment els suecs, però també els danesos i darrerament els islandesos. Pel que fa a aquest últim, tot i que es un mercat petit i llunyà, aquells que ja han pogut venir han vist en Grandvalira una experiència de molta qualitat i a bon preu.

Un altre esdeveniment important ha estat la millora de les condicions de viatge amb la supressió del visat per als russos que visitin el Principat per motius turístics. Amb tot, som conscients que la mobilitat internacional va molt lligada a les decisions dels països i que hi pot haver canvis en funció de l’evolució de la pandèmia. Aquí, el turista de proximitat, és a dir, el client francès i espanyol, juga un paper clau.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Tanca un altre conegut establiment de Tarragona

Notícia següent

S’instal·len al Vendrell 9 tòtems informatius de la ruta cultural “Coma-ruga, un viatge en el temps”

Notícies relacionades