Jordi París: “Andorra atrau clients de qualitat i hem de donar un servei a l’alçada”

El temps ha afavorit Andorra amb una nevada digna dels bons temps. Això ha propiciat que moltíssimes persones s’hagin desplaçat fins el país dels Pirineus per gaudir dels esports d’hivern que es poden practicar en les seves magnífiques instal·lacions i també per viure experiències de shopping, oci, cultura i turisme en família. Donat que el turisme és el punt fort de l’economia andorrana, les activitats empresarials que es mouen al seu voltant són molt importants. Així ho explica en Jordi París, president de la Unió Hotelera d’Andorra, en aquesta entrevista per a La Ciutat.

Aquests darrers dos anys han sigut difícils per a tothom a causa de la pandèmia. El gremi dels hotelers andorrans com esteu en aquest moment?

Anem fent. Ha sigut un temps molt llarg i als hotelers ens ha afectat de diferent manera. Hi ha hagut hotels que han reobert el primer de desembre després d’un any i 8 mesos d’estar tancats. Això ha sigut molt dur.

Ara estem en un moment complicat i torna a planar incertesa a causa de la sisena onada de la Covid que ha afectat a nivell europeu. Des de meitat de desembre es van decretar restriccions en els mercats de proximitat que representen la gran majoria de comunitats autònomes d’Espanya i sobretot França. Això es tradueix en què des de mitjans del mes de desembre les vendes de gener i de febrer no tenen el ritme que en una situació de normalitat acostumarien a tenir.

Tanmateix, sembla que les ocupacions de cap d’any van remuntar fins a fregar el 90% especialment entre Nadal i Cap d’Any…

Si, són dades que fan goig, però s’ha de tenir en compte l’ampli teixit turístic que hi ha a Andorra. Hi ha 7 parròquies amb diferents categories a totes elles i per tant, aquesta dada del 90% no és aplicable a tothom. Això sí, és una dada optimista a partir de la qual hem de mirar endavant.

Ara tornem a estar en un moment difícil que ens fa posar les llums llargues. Els gener i febrer son mesos en els que rebem turistes internacionals que ens proporcionen una base d’ocupació, però aquests mercats internacionals son inexistents en aquests moments. Estem parlant del mercat israelita, el rus, l’ucraïnès i els països de l’est, així com el mercat britànic, que està tenint una caiguda d’entre el 20 i el 40%. Això deixa un forat a la gran majoria d’hotelers de totes les parròquies i també a les estacions d’esquí més importants.

Crec que aquesta situació remuntarà, però no sabem quan, si a finals de gener o entrat el febrer. Això condicionarà tota la temporada d’hivern.

Quan el públic ens decidim a fer una sortida ho acostumem a preveure amb temps. És difícil per als hotelers fer aquesta previsió i també per als usuaris, que no sabem si podrem viatjar. Què aconselleu els hotelers?

La pandèmia ens està ensenyant coses que s’estan convertint en nous hàbits, com per exemple ser flexibles. De cara a la temporada d’hivern hem vist que hi havia un nombre de reserves anticipades molt més alt del que és normal. Nadal, Cap d’Any, les setmanes blanques de vacances escolar, Setmana Santa, són períodes molt importants per a nosaltres.

L’anticipació ha sigut profitosa malgrat les cancel·lacions. Quan una persona que truca i anul·la a causa d’un contagi, els hotelers acceptem l’anul·lació sense fer pagar cap despesa extra.

Quina és la perspectiva ara?

Ara tornem al mateix panorama de l’estiu passat: reserves de darrera hora que fan que les previsions siguin incertes a causa de la situació que vivim; però estic segur que això aviat canviarà i el març i abril estarem en una situació més normalitzada.

El públic tenim Andorra associada a la temporada d’hivern, amb les estacions d’esquí en ple funcionament. Ara bé, a Andorra la temporada és contínua. Com gestioneu la desestacionalització del país?

De la millor manera possible. Campanyes com l’Andorra Shoping Festival, per exemple, hi ajuden molt. A banda, els hotelers, el Govern, el Ministeri de Turisme, la Cambra de Comerç, estem fent un esforç compartit per tirar endavant. Totes les iniciatives de promoció sumen i a banda, cada hoteler en treu el partit que creu: promociona l’hotel, fa els seus paquets, promociona el destí, etc.

Els paquets turístics són una forma d’oferir una altra perspectiva diferent per atraure igual el turisme de més qualitat i el que va amb la motxilla a l’esquena?

El paquet turístic de vegades ha tingut sentit pejoratiu, però avui els hotelers proposem fórmules, experiències, escapades i que com més contingut tenen, més atractives són. El client que contracta un paquet turístic comença la seva experiència des del segon zero. Ja sap que pujarà, té la seva habitació preparada, ha contractat l’esmorzar, una activitat, anar a veure un concert o una altra cosa, té un seguit de serveis i sap que l’experiència que viurà serà molt bona.

Darrerament el Govern d’Andorra ha posat la llei de la Taxa Turística a aprovació. L’opció dels hotelers és que la seva implantació s’allargui fins el mes de juliol o més enllà. Com està ara aquesta situació?

La taxa turística va entrar al Parlament on s’han fet algunes esmenes per part dels grups parlamentaris i ara passarà per a la seva aprovació i es sotmetrà a votació. La Unió Hotelera hi hem participat en alguns dels aspectes perquè el sector privat podem aportar propostes de millora. Ara ja només queda l’aprovació i l’entrada en vigor.

Aquí treballem amb dues temporades, la d’hivern que comença el primer de desembre i la d’estiu que comença el primer de maig. Implementar amb una taxa turística a meitat d’una temprada no té massa lògica i aquest ha sigut el nostre argument. Se’ns ha tingut en compte i ara hem d’esperar, quan passi la votació, en quin període entrarà en vigor. Tan de bo sigui per la propera temporada d’hivern 22-23.

Andorra té un mal detectat des de diverses entitats i institucions, que és la falta de mà d’obra qualificada i de mà d’obra en general. A nivell dels hotelers, com ho noteu?

A Andorra tenim aquesta dificultat, però a nivell d’hoteleria una mica menys perquè rebem gent que ve d’altres països i que fa la temprada d’hivern o acaba de fer la d’estiu i es queden. És a l’estiu quan acusem més aquesta manca de personal.

Estem al costat del Govern, del Ministeri d’Interior, el de Turisme i el d’Economia i hem creat una taula de treball que estudia com minimitzar l’efecte de la manca de mà d’obra de cara a la propera temporada d’estiu. Estem rebent ímputs positius per posar-hi solució. Andorra té la missió d’atraure clients d’alta qualitat i altres destins i som conscients que hi ha d’haver un servei a l’alçada de l’oferta turística.

Des de la Cambra de Comerç d’Andorra s’aposta per tenir un aeroport propi, més enllà del de La Seu, i també uns millors serveis viaris. Què en penseu?

Que tot és positiu. Millorar les vies d’accés al Principat d’Andorra és positiu i totes les accions que es puguin fer per reduir l’impacte del trànsit i dels accessos, seran bones. Una via aèria ens obre la possibilitat de portar clients de més lluny. Acostar Andorra a clients de Madrid, Oporto, Palma de Mallorca, és bàsic. Sabem que som referents per a la pràctica d’esports d’hivern i altres activitats relacionades. Això és molt positiu i ens suma per portar clients que potser no es plantejarien venir.

Avui dia els hàbits dels viatgers han canviat molt i hem de portar-los amb mitjans segurs, ràpids, que els permetin aprofitar l’experiència sense perdre temps a la carretera. L’aeroport de la Seu hi contribuirà i el transport ferroviari, també.

El Govern d’Andorra s’esforça molt perquè les infraestructures siguin dinàmiques, que donin fluïdesa al trànsit. El Departament de Mobilitat ha creat una APP molt útil que indica on hi ha embussos i quines són les alternatives per circular.

Vull expressar el meu agraïment als equips de treball de les carreteres, que fan una feina impressionant. Quan en aquest país hi neva, el treball que fan els serveis de mobilitat i neteja de carreteres és extraordinari. Som un referent a nivell europeu per la seguretat i la neteja de carreteres que fa que un client que està en un hotel de parròquies altes tingui la seguretat de poder baixar cap a parròquies baixes. La feina que fan les empreses per netejar carreteres i condicionar el trànsit és impressionantment bona.

El repte que els hotelers tenen al davant és formidable i també les nombroses vies que estan plantejant per sortir-se’n.

Si, hem hagut de reinventar els negocis, hem après coses noves que estem implantant perquè el client, el viatger ha canviat i té noves demandes i inquietuds. Vol viure experiències més intenses i fiables. Busca seguretat i diferents coses que abans no es tenien tant en compte. I això és el que els hotels d’Andorra incloem. Ens estem reinventant i el producte que oferim aquest hivern és segur, de qualitat i amb totes les garanties per poder viure una experiència de shopping, d’activitat de neu, de muntanya, d’esbarjo en família, amb nens, de primera qualitat.

Estem en posició de competir contra qualsevol destí turístic del nostre voltant, perquè Andorra és un destí de país, segur i amb la garantia de viure experiències extraordinàries. Els hotels estem totalment adaptats i preparats per afrontar aquesta nova demanda del client. Persones, seguretat, competitivitat. Som 100% competitius i això ens ha de seguir fent forts i que puguem continuar endavant.