FEDA posa en funcionament la primera fase de la nova línia d’alta tensió

Avatar photo

La infraestructura, que ha de substituir l’antiga línia obsoleta entre Encamp, Ransol i Grau Roig, es conclourà abans que acabi el 2023

FEDA ha posat en servei una part de la nova línia d’alta tensió entre Encamp, Ransol, La Gonarda i Grau Roig, que substitueix la línia actual obsoleta. Es tracta del primer tram d’un total de  quatre, concretament el que va entre Encamp i Grau Roig. La resta s’aniran posant en servei de  manera esglaonada tal com estava previst en el pla de la infraestructura d’aquí a finals d’any. 

Aquesta línia permetrà triplicar la capacitat de transport d’electricitat actual i ajudarà a absorbir  la producció de les noves fonts d’energia renovable, a bascular el sistema elèctric per limitar  l’efecte dels pics de preu de l’energia als països veïns i a repartir millor la càrrega de la xarxa. 

La posada en tensió de la nova infraestructura és un treball de gran magnitud i complexitat que  ha requerit la implicació de diferents equips de FEDA. Durant tots els treballs, s’han focalitzat  els esforços en preservar el servei a la clientela en cas que hi hagués qualsevol imprevist. Així,  gràcies a les mesures de prevenció i a la coordinació entre els equips de FEDA, finalment s’ha  posat en funcionament aquest primer tram de la línia sense que hi hagi hagut cap mena  d’afectació per als usuaris.  

A aquest tram entre Encamp i Grau Roig li seguiran, pròximament, el tram Grau Roig-Ransol,  Ransol-La Gonarda, i La Gonarda-Encamp. La futura posada en funcionament de la nova ETR de  la Gonarda, una estació puntera, moderna i de baix impacte visual i sonor, que ja està construïda,  va estretament lligada a les maniobres de posada en funcionament de la nova línia. Es preveu  que el conjunt estigui plenament operatiu a finals d’any. 

Una de les particularitats del projecte és que tot el traçat de la línia passa per terreny públic i  que permetrà, un cop estigui tota la línia en marxa, la retirada de l’antiga línia, ja obsoleta, i que  afecta terrenys particulars i zona urbana de la vall oriental. A més, en tot el projecte s’han  incorporat actuacions de minimització de l’impacte en la flora i la fauna, així com de l’impacte  visual.  

Concretament, s’han fet estudis d’avaluació ambientals, florístics i s’han valorat diferents alternatives per tenir la millor integració a l’entorn. Pel que fa a les pilones, s’han dimensionat per minimitzar les tones d’acer necessàries, el seu impacte en el sol i per garantir la integració  paisatgística. 

Pel que fa a la fauna, s’han previst també accions per afavorir les zones d’habitat del gall de bosc.  Concretament, en prop d’una vintena de les pilones ubicades a la parròquia de Canillo s’ha  aplicat un tractament específic amb restes d’arbustos per fer cordons perimetrals i així dificultar  l’accés a possibles predadors del gall de bosc. 

La línia estava prevista en el Pla sectorial d’infraestructures energètiques, amb l’objectiu  d’absorbir l’augment de producció que hi pugui haver els pròxims anys, fruit del mandat de la  Llei d’impuls de la transició energètica i del canvi climàtic, i dels esforços de FEDA per invertir en  més producció amb renovables. La línia actual es trobava al seu límit de capacitat en moments  de molta importació del costat francès, reduint el marge de maniobra per limitar l’impacte dels  pics de preu als països veïns. La nova línia permetrà assumir, a més, el creixement del consum  que es derivi de l’augment de l’electrificació de la calefacció o la mobilitat elèctrica, entre altres. 

La nova línia té una llargada d’uns 17,5 quilòmetres i compta amb 69 pilones, totes elles fora de  nuclis urbans i en terrenys públics. Paral·lelament a la posada en funcionament d’aquesta línia,  s’encetaran els treballs de retirada dels cables conductors de l’antiga. 

El projecte l’ha dut a terme l’empresa Eiffage Énergie Systèmes, amb el suport de les empreses  andorranes Progec, Tot boscos, Euroconsult, Desplom, Heliand, Ambiotec i Unida. L’import total dels treballs és de 18 milions d’euros i inclou tant les obres de construcció de la nova línia com  els treballs de retirada de la línia actual, un cop quedi en desús.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Èxit dels casals d’estiu de Tàrrega amb la participació de més de 430 infants

Notícia següent

La Diputació de Barcelona es constituirà i escollirà presidència el 13 de juliol

Notícies relacionades