Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat
En el marc del quart i últim Dia de Meritxell d’aquesta legislatura constitucional, el síndic general, Carles Ensenyat, ha fet una crida a reconèixer l’esforç realitzat durant aquests quatre anys per abordar algunes "grans qüestions de país". Segons ha afirmat en el seu discurs, aquestes iniciatives han servit per establir les bases de l’Andorra del futur.
Una legislatura centrada en fonaments sòlids
Ensenyat ha definit aquest període polític com una etapa "de construcció: de posar fonaments, de mirar a llarg termini i de ser conscients que Andorra i els seus interessos ens transcendeixen a tots". Ha posat especial èmfasi en la necessitat d'abordar temes que es mantenen oberts, però essencials per al desenvolupament nacional.
Habitatge assequible i creixement sostenible
Entre les prioritats destacades hi ha la bretxa existent en l’habitatge a preu assequible, un repte que ha qualificat d’urgent des del 2023 i que continuarà sent-ho fins al 2027. Ensenyat ha remarcat: "Mai abans no hi havia hagut a Andorra un període tan fecund en iniciatives legislatives". Tot i reconèixer la persistència del problema, ha assegurat que això no disminueix el valor dels esforços desplegats.
A més, sobre el creixement sostenible ha assenyalat: "Si en el futur assolim un equilibri entre progrés econòmic i social i un desenvolupament ordenat i sostenible, serà, en bona mesura, gràcies a la feina que les institucions fan avui: el Consell General, el Govern i els comuns".
L’avançament sobre l’avortament i les relacions amb la Unió Europea
Pel que fa a la qüestió de l’avortament, Ensenyat reconeix que tot i ser un procés complex és important valorar-ne el progrés. Ha apuntat: "On érem fa quatre anys; pensem on érem fa una dècada. I tinguem present també —perquè als responsables polítics ens correspon gestionar les expectatives— que el resultat no serà el mateix que s’hauria pogut assolir sense els condicionants institucionals que ens són propis". Afegeix que quan es produeixi aquest canvi representarà un avenç significatiu per al país.
D’altra banda, sobre l’acord d’associació amb la Unió Europea, ha ressaltat: "Les relacions d’Andorra amb la Unió Europea tenen una complexitat, una transversalitat i una profunditat que exigeixen temps. És normal...que aquesta qüestió hagi estat present durant tota la legislatura —i durant diverses legislatures anteriors— i que el debat hagi guanyat intensitat des que va culminar la negociació". També recorda que aquest acord no representa l’únic vincle entre Andorra i Europa.
A més, Ensenyat anuncia l’arribada pròxima al Consell General perquè sigui ratificat l’acord fronterer amb la UE. Destaca aquesta fita com una qüestió clau per al país: "Un acord sobre una qüestió cabdal per a nosaltres i extremadament sensible... exemplifica fins a quin punt és vital per al nostre país ser comprès, respectat i mereixedor de la confiança de la Unió Europea".
L’esperit del nou santuari de Meritxell com a símbol d’evolució contínua
Totes aquestes reflexions s’han emmarcat dins l’esperit originari dels actes commemoratius pels 50 anys del nou santuari de Meritxell. Ensenyat destaca l’obra dels germans Bofill com un exemple clar d’una història marcada per canvis graduals però ferms: "S’inseria en una història feta d’addicions, evolucions i sedimentacions. Enllaçava modernitat i continuïtat."
Afegeix: "Potser per això els andorrans se’l van fer seu tan de pressa: perquè hi van reconèixer una manera molt andorrana d’avançar. Canviar sense esborrar; incorporar sense renunciar; construir el futur sobre els fonaments rebuts". I apel·lant a aquesta idea ha manifestat que caldrà “coratge”, “lucidesa”, “diàleg, sentit institucional i generositat” per construir l’Andorra del futur. I ha conclòs que el futur del país "no depèn únicament del territori ni de les seves institucions. Depèn sobretot de la voluntat compartida de continuar fent país; de la capacitat de conviure, d’entendre’ns i de governar-nos; i de la convicció que, per difícils que siguin els reptes, el nostre futur continua estant a les nostres mans”.