L’aposta milionària per prestigiar la cuina andorrana no dona fruits: cap estrella Michelin i només una recomanació nova

L'estratègia d'Andorra Turisme "punxa" un any més

28 de novembre de 2025 a les 08:00h

L’estratègia d’Andorra Turisme per impulsar la gastronomia del país torna a quedar en evidència després de la gala Michelin celebrada aquesta setmana a Màlaga (Espanya). Malgrat els milions invertits en esdeveniments, accions de màrqueting i projectes destinats a “posicionar Andorra com a destinació gastronòmica de referència”, el balanç és tant modest com incòmode, només una simple recomanació a la guia a canvi de tota la feina feta.

L’objectiu oficial de l’organisme ha estat, des de fa anys, elevar el prestigi culinari del país. S’hi han destinat campanyes d’alt impacte, col·laboracions amb xefs i promocions internacionals, però els resultats continuen sent "limitats". Ibaya es manté com l’únic restaurant del Principat amb una estrella, sense novetats ni ascensos, mentre que la resta d’establiments andorrans es mouen en categories inferiors.

La presentació de la guia 2026 ha tornat a deixar clar que el salt qualitatiu que es busca no arriba, malgrat l’enorme esforç econòmic del Govern i d’Andorra Turisme. Especialistes en màrqueting i imatge de marca consultats per La Ciutat reconeixen que la inversió “és difícil de justificar” quan, any rere any, el Principat queda lluny dels estàndards gastronòmics que sí que assoleixen territoris veïns amb molta menys despesa pública.

A més, diversos restauradors alerten que la política d’inversions massives no està incidint en allò que realment valora la guia Michelin: estabilitat culinària, coherència gastronòmica, formació i trajectòries sòlides. Iniciatives puntuals, per molt vistoses que siguin, no substitueixen la feina de fons que demana la crítica especialitzada i tampoc la manca de mà d'obra qualificada amb la que es troba el sector.