Andorra reafirma el seu compromís amb la pau i anuncia el reconeixement condicionat de Palestina a l’ONU

Espot ha destacat igualment el paper d’Andorra en la defensa dels infants en conflictes armats, la promoció del turisme sostenible i el compromís amb la lluita contra el canvi climàtic

27 de setembre de 2025 a les 19:36h

El cap de Govern, Xavier Espot, ha intervingut aquest passat divendres davant la 80a Assemblea General de les Nacions Unides per reafirmar el compromís d’Andorra amb el multilateralisme, la pau, el respecte als drets humans i el desenvolupament sostenible. En el seu discurs, Espot ha condemnat qualsevol violació del dret internacional i ha defensat el diàleg i la diplomàcia per afrontar reptes globals com els conflictes armats, la crisi humanitària a Gaza i la guerra a Ucraïna.

Pel que fa a Ucraïna, ha recordat que el conflicte ja s’allarga gairebé quatre anys “amb conseqüències devastadores per a la població civil i per a l’estabilitat internacional”, i ha reiterat el suport ferm del Principat a la sobirania i la integritat territorial del país. En relació amb el conflicte a Gaza, ha condemnat tant els atacs terroristes perpetrats per Hamàs l’octubre del 2023 com els bombardejos indiscriminats d’Israel, denunciant el setge i l’ús de la fam com a arma de guerra.

En aquest marc, Espot ha anunciat que Andorra ha reconegut oficialment Palestina durant la Conferència Internacional d’Alt Nivell per a la Resolució Pacífica de la Qüestió de Palestina i la Implementació de la Solució dels Dos Estats. Tot i això, ha aclarit que aquest reconeixement no tindrà plens efectes diplomàtics fins que es compleixin uns requisits clau: l’alliberament d’ostatges, el desarmament de Hamàs i la formació d’un govern palestí que n’exclogui aquesta organització.

La ministra d’Afers Exteriors, Imma Tor, també ha intervingut a la Conferència i ha denunciat que, des de la reunió del juliol passat, “la situació s’ha tornat insostenible: les víctimes, majoritàriament dones i infants, es compten per desenes de milers; l’accés a l’ajuda humanitària està greument obstaculitzat, convertint la fam en arma de guerra; els desplaçaments forçats han assolit dimensions inaudites”. Tor ha remarcat que “l’única sortida creïble és la solució dels dos estats” i ha qualificat el reconeixement de Palestina de “decisió política ferma motivada per la voluntat de contribuir al restabliment de la pau, al respecte del dret internacional i a la protecció de la dignitat humana”.

Durant la seva intervenció, Espot ha destacat igualment el paper d’Andorra en la defensa dels infants en conflictes armats, la promoció del turisme sostenible i el compromís amb la lluita contra el canvi climàtic, anunciant que el Principat acollirà la 7a Reunió global del Mountain Partnership el març del 2026 sota el lema Muntanyes per al futur: turisme responsable, comunitats pròsperes.

La delegació andorrana també s’ha reunit amb el secretari general de l’ONU, António Guterres, i amb la presidenta electa de l’Assemblea General, Annalena Baerbock. Espot ha subratllat el privilegi d’haver exercit una de les vicepresidències en una edició tan simbòlica, i ha conclòs la seva intervenció reclamant renovar el pacte global per la pau, la justícia i la llibertat.

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit