Andorra i Espanya acorden agilitzar els permisos de residència i treball per als ciutadans andorrans

Xavier Espot aconsegueix el compromís del Govern espanyol per reduir els terminis dels tràmits i planteja millores en mobilitat, fronteres i cooperació transfronterera

27 de juny de 2026 a les 11:53h

El cap de Govern d'Andorra, Xavier Espot, s'ha reunit aquest divendres a Barcelona amb el delegat del Govern d'Espanya a Catalunya, Carlos Prieto, per abordar diverses qüestions de cooperació bilateral, amb especial atenció als permisos de residència, la mobilitat, el control fronterer i els projectes transfronterers.

La principal novetat de la trobada ha estat el compromís del Govern espanyol d'agilitzar els tràmits perquè els ciutadans andorrans obtinguin els permisos de residència i treball a Espanya.

Permisos més ràpids per als andorrans

Durant la reunió, Espot ha exposat les dificultats que afronten actualment molts ciutadans andorrans, especialment els estudiants, a l'hora d'obtenir les autoritzacions de residència, treball o estudis.

El cap de Govern ha demanat aplicar de manera efectiva el conveni trilateral entre Andorra, Espanya i França, que preveu un tracte equivalent al dels ciutadans de la Unió Europea, i ha proposat implantar un sistema "fast track" que permeti reduir la burocràcia.

En resposta, Carlos Prieto s'ha compromès a impulsar, a través de la Direcció General de Migracions, un sistema que escurci de manera notable els terminis per tramitar aquests permisos.

Andorra també reclama més flexibilitat als controls fronterers

Un altre dels assumptes destacats ha estat la futura aplicació del sistema europeu Entry Exit System (EES).

Espot ha defensat que els vols en helicòpter entre Andorra i Espanya no siguin tractats com una frontera exterior de l'espai Schengen i que els controls siguin aleatoris, tal com passa actualment a la frontera terrestre.

L'objectiu és evitar que aquests desplaçaments quedin sotmesos a controls sistemàtics sense renunciar a les garanties de seguretat.

Residus i cooperació transfronterera

La reunió també ha servit per abordar altres qüestions de cooperació entre Andorra i Espanya.

El Govern andorrà ha traslladat la seva preocupació per les dificultats que s'han registrat recentment en l'autorització del trasllat de residus cap a Espanya, i ha demanat recuperar un sistema més àgil.

A més, les dues parts han analitzat projectes conjunts com la creació d'una Agrupació Europea de Cooperació Territorial (AECT) i el desenvolupament d'una Zona Econòmica Especial a Organyà.

Després de reunir-se amb Salvador Illa

La trobada amb Carlos Prieto arriba després que Xavier Espot es reunís també aquest divendres amb el president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa, amb qui va oficialitzar el Pla de treball Andorra-Catalunya 2026-2030.

Aquest document estableix les principals línies de cooperació entre els dos governs per als pròxims quatre anys i reforça la voluntat de continuar aprofundint les relacions institucionals entre Andorra i Catalunya.