11.350 alumnes d'Andorra comencen un nou curs escolar

Nens i nenes s'han retrobat aquest dimarts després de les vacances d'estiu per començar un nou curs escolar

09 de setembre de 2025 a les 13:47h
Famílies i alumnes esperant al carrer abans que obrin les portes de l'Escola Francesa de Ciutat de Valls | FOTO: R.S. (ANA)
Famílies i alumnes esperant al carrer abans que obrin les portes de l'Escola Francesa de Ciutat de Valls | FOTO: R.S. (ANA)

Somriures i algun plor han estat els protagonistes de la tornada a l'escola. Nens i nenes s'han retrobat aquest dimarts després de les vacances d'estiu per començar un nou curs escolar. Concretament, 11.350 alumnes han reprès l'activitat, tot i que són xifres provisionals perquè des del departament d'Educació preveuen que durant tot aquest mes hi pot haver noves inscripcions. Es tracta d'una estabilitat semblant a la dels darrers anys, un aspecte que "contrasta amb el creixement demogràfic que té el país", ha comentat el ministre d'Educació, Ladislau Baró.

"Creix la població del país amb més proporció que la població escolar", ha manifestat Baró, que ha admès que la natalitat en el Principat és "baixa". Durant el primer dia de classes el ministre també ha anunciat que la negociació amb el sindicat de professors del sistema educatiu andorrà per a la millora de les retribucions econòmiques està "molt avançada" i que enguany els mestres executaran una formació per especialitzar-se en intel·ligència artificial.

"Segurament aquesta estabilitat demogràfica dins les escoles, que no és ben bé la mateixa que hi ha dins el país, correspon a una baixa natalitat i, per tant, poca entrada d'efectius des de la base, pel qual el creixement del país es vertebra més des del punt de vista de la immigració", ha asseverat. Baró ha descartat la reducció d'aules a causa de la baixa natalitat perquè encara les dades són estables, tot i que ha comentat que potser caldrà obrir més aules i fer una reestructuració d'espais a segona ensenyança a curt termini. "Tampoc estem aquí encara perquè més o menys hi ha efectius per omplir tots els nivells tal com està ara. Haurem de veure els escenaris futurs, ja no dic del panorama educatiu, sinó del creixement social d'Andorra", ha puntualitzat el titular de la cartera d'Educació.

Baró ha aprofitat el primer dia d'escola per anunciar algunes novetats. Una d'aquestes és que els mestres faran una formació en intel·ligència artificial (IA). A segona ensenyança s'ha optat per substituir els dispositius per un de nou que pretén eliminar elements distractors en l'ús de les tecnologies. Per aquesta raó, el canvi d'aparell tecnològic vindrà acompanyat per una formació cap als professors.

Un grup d'alumnes entrant a l'escolael primer dia del curs a Andorra la Vella
Un grup d'alumnes entrant a l'escolael primer dia del curs | FOTO: R.S. (ANA)

 

Alhora, Baró ha comentat que la negociació entre els sindicats del sistema educatiu andorrà i Educació està "molt avançada", sobretot en aquells aspectes que fan referència a les "bases retributives i amb les compensacions dels triennis dels interins", ha assegurat el ministre. També hi ha pendents millores en la carrera professional i els incentius econòmics de la carrera professional. Aquesta part, però, es troba en mans del ministeri de Funció Pública i, segons Baró, sembla que també "està a prop" de formalitzar-se un acord.

Baró també ha comentat que enguany es continua potenciant l'ensenyament de les matemàtiques, el de la lectura i el de l'escriptura, com ja es va fer el curs passat dins el pla de millores del sistema educatiu andorrà, el qual té per objectiu millorar els resultats acadèmics dels alumnes. "Continuem amb aquesta potenciació i ampliant l'estudi en aquests àmbits, no tan aquest any perquè ja es va instaurar una ampliació de l'horari lectiu, sinó més amb una presència més transversal amb el conjunt de les matèries. És a dir, quan estudia algú ciències socials o naturals, pot també estar treballant de manera més explícita les competències en matèria de lectura, d'escriptura i de matemàtiques", ha detallat el ministre.

A llarg termini, el departament també treballa per millorar el marc curricular. En aquest sentit, es vol consultar amb diferents línies d'assessorament, tant internes com externes del ministeri, per fer una "transformació gradual i ponderada de l'esquema competencial que regeix el nostre marc curricular", ha especificat Baró. El polític ha deixat clar que tancar aquestes negociacions són crucials "de cara a enfortir la qualitat del sistema". En aquest sentit, Baró ha precisat que això permetrà que "hi hagi benestar dins el cos docent" i que "siguem atractius a l'hora de contractar més professorat en cas que sigui necessari en algun cas".

Uns nens entrant a l'Escola Francesa de Ciutat de Valls el primer dia de curs a Andorra
Uns nens entrant a l'Escola Francesa de Ciutat de Valls el primer dia de curs | FOTO: R.S. (ANA)

D'altra banda, el ministre ha informat que es crearan noves places per consolidar el personal interí. De fet, el curs passat es van treure 26 places, de les quals 20 van assolir la plaça, mentre que les sis restants es publicarà un edicte aquest trimestre per poder-les omplir. Tanmateix, el ministeri té la intenció durant aquest curs treure entre 25 i 30 noves places, que serviran per complementar les del curs passat. "Anem continuant amb aquest plantejament polític de reduir un interinatge estructural al nostre sistema educatiu que no afavoreix en res el benestar dels professionals de la docència", ha declarat Baró.

El titular d'Educació ha visitat durant el primer dia de col·legi l'escola francesa de Ciutat de Valls, ja que enguany el sistema educatiu francès celebra 125 anys d'ençà que es va instaurar en el Principat. "Va ser un pas en aquell moment molt important de cara a l'inici de la modernització del país. Per tant, és un element rellevant a remarcar i que també justifica el fet que avui estem en una instal·lació del sistema educatiu francès", ha valorat Baró.

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit