La plataforma Trens Dignes de les Terres de l'Ebre i Priorat celebra la finalització de les obres per al corredor mediterrani, però alerta sobre els greus inconvenients que comportarà el tall de la línia Tarragona-Castelló. La plataforma exigeix que s’implementin "mitjans adequats" per evitar que el territori quedi novament aïllat, tal com va succeir durant les obres del túnel de Roda de Berà. Segons la declaració d'Adif sobre la xarxa 2026, el canvi d'ample de via en el tram entre Castelló i la Boella (Tarragona) comportarà "el tall total" de la línia entre novembre de 2026 i abril de 2027. Els usuaris accepten que les obres són "imprescindibles", però reclamen que es planifiquin serveis alternatius eficients per no repetir els problemes viscuts en altres episodis.
El tall afectarà més de 40 trens diaris
Les obres, que començaran a finals del 2026, preveuen substituir l'ample de via ibèric pel de via internacional entre Castelló i Tarragona. Durant cinc mesos, la línia quedarà tallada, afectant més de quaranta trens de passatgers diaris, a més de diversos trens de mercaderies. Els usuaris temen que aquest tall de cinc mesos generi un col·lapse en la mobilitat del territori i reclamen una "planificació ben feta" que inclogui alternatives adequades, com el trasllat en autobusos, per garantir la connectivitat amb Tarragona i Barcelona.
La portaveu de Trens Dignes, Cinta Galiana, ha subratllat que és "imprescindible" que, un cop acabades les obres del corredor mediterrani, es recuperin els serveis ferroviaris perduts durant els últims anys. "És essencial que tornin els semidirectes que ens han tret i que l'Avant arribi fins a Barcelona per poder entrar a estudiar o treballar a les vuit del matí", ha apuntat Galiana, que considera que la connexió ferroviària amb les grans ciutats és fonamental per al desenvolupament de la comarca.
Una dècada de retallades
La retallada de serveis en la darrera dècada ha estat "insostenible", segons Galiana, que recorda que la manca d'inversions en infraestructures i manteniment ha estat un dels principals motius del deteriorament dels serveis ferroviaris. "Entenem que durant vint anys no es va fer gairebé res en matèria d'infraestructures, però ara les solucions han de ser més pràctiques i factibles. No podem deixar les Terres de l'Ebre aïllades quan des de Tarragona surt un tren cada mitja hora cap a Barcelona", ha criticat. La plataforma es lamenta que el "greuge comparatiu" entre les Terres de l'Ebre i altres regions de Catalunya sigui cada vegada més gran, amb una connexió ferroviària que no respon a les necessitats del territori.
Manifestació per millorar la mobilitat
Els usuaris no només exigeixen una millora dels serveis de tren, sinó també un increment de les opcions de transport públic. El 20 de desembre es convocarà una manifestació a l'Aldea per reivindicar la millora de la mobilitat a les Terres de l'Ebre. "Ara ja no és que ho demanem, ho exigim", ha manifestat Galiana, que ha insistit en la necessitat de crear una estació intermodal a l'Aldea, així com una estació més petita a Móra la Nova per millorar la connectivitat de la zona.
Aquesta protesta forma part d'una llarga lluita per evitar que les Terres de l'Ebre es converteixin en una "Catalunya buidada i envellida", tal com ha advertit la portaveu de Trens Dignes. Segons Galiana, la manca d'inversió en infraestructures de transport i altres serveis està empobrint el territori i provocant una pèrdua de població, especialment entre els joves.
Els usuaris continuen exigint una resposta ràpida i efectiva davant l'imminent tall de la línia Tarragona-Castelló, que suposa un nou repte per a la mobilitat a les Terres de l'Ebre. L'única condició que demanen és que el futur del corredor mediterrani no deixi enrere les necessitats d'un territori que es veu cada vegada més oblidat per les administracions centrals.