L’Ajuntament de Tortosa i Aigües de Tortosa han instal·lat avui una turbina a la xarxa d’abastament d’aigua de la ciutat amb l’objectiu de potenciar la tecnologia hidroelèctrica en sistemes urbans. Es tracta d’un projecte innovador impulsat per un consorci multidisciplinari, finançat a través d’un projecte Life aprovat per l’Agència Executiva Europea del Clima, Infraestructures i Medi Ambient. “Després de mesos de feina posem en marxa una prova pilot, però amb un projecte real de producció d’electricitat amb la diferència de pressió del cabal de l’aigua que circula per la xarxa d’abastament, amb una producció estimada de 2,5 kw”, ha manifestat l’alcalde de Tortosa, Jordi Jordan.
Concretament, la turbina s’ha instal·lat a l’avinguda de la Generalitat, en un punt de la xarxa on hi ha una diferència de pressió que permet obtenir energia hidrolèctrica. I aquesta energia produïda es podrà destinar a diferents d’usos que s’acabaran de concretar després d’un procés de participació amb centres educatius. Durant les pròximes setmanes es completarà la instal·lació del cablejat i la resta d’elements necessaris per fer funcionar la turbina.
A més de Tortosa, el projecte Life inclou altres casos pràctics, un projecte amb un pressupost global de 2,5 milions d’euros, dels quals un 60% són finançats per la Unió Europea. En el cas de Tortosa, el pressupost és de 288.000 euros. Precisament, avui Tortosa ha rebut una visita dels socis del projecte per conèixer de prop el cas pilot que es posa en pràctica. “Promovem un projecte per oferir serveis energètics i d’aigua accessibles a tota la ciutadania, amb l’objectiu de fer una Tortosa més verda i adaptada al canvi climàtic”, ha dit Jordan.