Set detinguts a Tortosa per 23 delictes relacionats amb empadronaments fraudulents

Les primeres comprovacions van apuntar a un possible sistema organitzat en què diverses persones haurien facilitat inscripcions fictícies al padró a canvi de diners

19 d'agost de 2026 a les 09:32h

Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara

Agents dels Mossos d’Esquadra de la Unitat d’Investigació de Tortosa, amb la col·laboració de la Policia Local, han detingut set persones com a presumptes autores de 23 fets delictius relacionats amb empadronaments fraudulents. La investigació inclou presumptes delictes de falsedat documental, estafa i contra els drets dels ciutadans estrangers.

Una vuitena persona que estaria implicada en la trama no ha pogut ser localitzada.

L’Ajuntament va detectar irregularitats en el padró

La investigació es va iniciar arran de diverses denúncies presentades per l’Ajuntament de Tortosa després que els responsables del padró municipal detectessin possibles irregularitats en diferents altes d’empadronament.

Les primeres comprovacions van apuntar a un possible sistema organitzat en què diverses persones haurien facilitat inscripcions fictícies al padró a canvi de diners.

Els investigadors van analitzar diferents domicilis vinculats als investigats i van comprovar que en alguns hi constaven empadronades persones que no hi residien realment. En alguns casos, es tractava fins i tot d’habitatges abandonats o que no reunien les condicions mínimes d’habitabilitat.

Empadronaments a canvi de fins a 800 euros

Durant la investigació, diverses persones empadronades als domicilis investigats van declarar que mai hi havien viscut.

Algunes van explicar que havien contactat amb intermediaris que els oferien la possibilitat d’empadronar-se a Tortosa a canvi de diners. En els casos investigats, els imports arribaven fins als 800 euros.

En un dels casos, una persona va explicar que havia pagat 800 euros després que un dels investigats l’acompanyés a l’Ajuntament per formalitzar l’empadronament. Posteriorment, només hauria pogut veure l’exterior de l’immoble i va assegurar que mai hi havia residit.

En un altre cas, els agents van acreditar que un dels investigats hauria cobrat 450 euros per facilitar un empadronament i que posteriorment hauria ofert una nova inscripció per 800 euros.

La investigació també va detectar que un mateix número de telèfon apareixia reiteradament vinculat a diferents persones i tràmits d’empadronament.

Documents de lloguer presumptament manipulats

Els Mossos també van detectar diversos casos en què s’haurien utilitzat documents falsificats o manipulats per acreditar una suposada relació d’arrendament.

En una de les investigacions, els agents van localitzar documentació d’un contracte de lloguer presumptament manipulada que s’hauria utilitzat per acreditar una relació contractual inexistent i obtenir l’empadronament.

Els investigadors consideren que l’operativa hauria permès a persones estrangeres disposar d’una residència fictícia a efectes administratius i facilitar determinats tràmits relacionats amb la seva permanència i arrelament al territori.

Set detinguts i una persona pendent de localitzar

En total, la investigació ha permès acreditar 23 fets delictius. Els vuit implicats haurien assumit funcions diferents dins de l’operativa, des de la captació de persones interessades fins a la facilitació dels domicilis, la presentació de documentació i l’acompanyament dels sol·licitants a les dependències municipals.

Set persones han estat detingudes en el marc de la investigació i les gestions posteriors, mentre que la vuitena persona implicada continua sense haver estat localitzada.

La investigació ha comptat amb la col·laboració de la Policia Local de Tortosa i es va posar en marxa a partir de les denúncies de l’Ajuntament, arran de les irregularitats detectades en la gestió del padró municipal.

Sobre l'autor
marta gutierrez
Marta Gutiérrez
Veure biografia
El més llegit