Nou pas de Tortosa en la candidatura per ser declarada Patrimoni de la Humanitat

La capital ebrenca ha signat a FITUR un conveni amb les altres ciutats de la candidatura que vol aconseguir el reconeixement per a les fortificacions del sistema mediterrani

22 de gener de 2026 a les 19:19h
Actualitzat: 22 de gener de 2026 a les 19:22h

La candidatura entre diverses ciutats mediterrànies que tenen fortificacions del segle XIV al XIX avança amb força per aconseguir el reconeixement de Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Els cinc municipis que conformen la candidatura, entre els quals es troba Tortosa, han signat a FITUR un conveni per impulsar la seva proposta. 

Ha sigut durant la segona jornada de la fira turística de Madrid, quan representants de Cartagena, Palma, Eivissa, Tortosa i Melilla s'han trobat a l'estand de la ciutat autònoma per rubricar aquesta aliança. "Tenim ganes que sigui possible i poder treballar en xarxa per a promocionar la nostra ciutat i el nostre patrimoni", ha afirmat l'alcaldessa tortosina, Mar Lleixà, abans de la signatura.

A partir d'aquí, assenyala que hi ha la porta oberta perquè puguin entrar altres ciutats i es busca poder tenir una candidatura transnacional. Segons l'alcaldessa, aquesta nova coordinació institucional articularà la proposta que es presentarà davant de la Unesco, així com el comitè científic i tècnic de la candidatura. En aquest sentit, un dels primers objectius també serà desenvolupar una Ruta de l’Itinerari Cultural Europeu, segons les directrius del Consell d’Europa, dedicada al Sistema Mediterrani de Ciutats i Llocs Fortificats Hispànics com a Patrimoni Mundial de la Humanitat. 

Aquest 2025 la capital del Baix Ebre va ser la seu de les I Jornades Internacionals de Ciutats i Llocs Fortificats Hispànics, amb la participació de ciutats espanyoles i representants internacionals. La trobada tenia com a objectiu traçar l’estratègia per impulsar una candidatura conjunta a la UNESCO.

En paral·lel, la delegació tortosina ha posat en valor la inversió que s'està fent actualment en l'àmbit patrimonial. Les diverses inversions al Castell de la Suda, on s'estan recuperant les galeries subterrànies; les obres del Fortí de Bonet que s'iniciaran en breu; el Circuit Verd de les Muralles que està a punt de culminar-se; la museïtzació de les Avançades de Sant Joan i el Fortí d'Orleans, o el balneari del Porcar. "Estem fent la inversió més gran en patrimoni històric de les últimes dècades", assegura el primer tinent d'alcalde de Cultura, Jordi Jordan

Juntament amb les inversions en patrimoni, un altre dels projectes clau que té Tortosa entre mans és el fet d'obrir la ciutat al riu. "Teníem aquesta assignatura pendent. És també part del nostre patrimoni. En aquest primer projecte posem en valor aquest espai i el trenet turístic tindrà allà la parada. Serà un element més de dinamització de la ciutat", afirma l'alcaldessa Lleixà. 

De fet, tot estarà lligat per aquesta posada en marxa del trenet turístic. "Connectarà la vora del riu, a l’altura del mercat municipal i de la Via Verda del Baix Ebre, amb el centre amb la ciutat històrica i les muralles, i que vol recordar l'antic Carrilet", ha destacat la regidora de Turisme, Sònia Rupérez. A l’estand de l’empresa ILERTREN, també a Fitur, està exposada la locomotora d’aquest nou tren que arribarà a Tortosa molt aviat.

Fora de l'àmbit estrictament municipal, FITUR també ha servit perquè la Diputació presentés el nou tram de la via verda que ha de connectar Roquetes i la Ràpita.