Amb la llum del dia s'han fet visibles les conseqüències devastadores de la borrasca Alice, que aquest cap de setmana ha descarregat amb força excepcional sobre les Terres de l'Ebre, especialment a la comarca del Montsià. Municipis com Godall, Amposta, Alcanar, Santa Bàrbara i la Ràpita han patit inundacions greus, desbordaments de barrancs, evacuacions forçades i danys estructurals a infraestructures públiques i privades.

A Godall, una de les poblacions més afectades, les imatges dels carrers convertits en torrents i de cotxes arrossegats per l'aigua han sacsejat la comunitat. L’aigua va entrar amb força a la Cooperativa de Godall, deixant la planta baixa enfangada i el mobiliari destrossat. “Tot s'ha fet malbé, aquí hi ha molt de mal”, ha lamentat la Casi Subirats, secretària de la cooperativa, en declaracions als Matins de TV3. La localitat, amb prop de 600 habitants, segueix majoritàriament sense subministrament elèctric.

@Sergiolopez_tv
Així se desperta Godall...😭 pic.twitter.com/pvvhssg655
— Cutxamandé (@cutxamande) October 13, 2025
A Amposta, la capital de la comarca, la situació no ha estat millor. La precipitació extrema va obligar a tallar vies principals com l'AP-7, la C-12 i l'N-340, deixant desenes de vehicles atrapats i viatgers sense poder continuar el trajecte. Prop de 700 persones han hagut de passar la nit entre el Pavelló de Tecnificació Esportiva i la residència d’esportistes annexa.
Una nit d'incertesa i improvisació
Els testimonis dels afectats reflecteixen la improvisació amb què es va haver de gestionar l’emergència. L’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs, ha carregat contra la manca de comunicació institucional: “No pot ser que a la policia local o als alcaldes no se'ls comuniqui que es tallen l'AP-7, la C-12 o l'N-340”, ha declarat. Ha explicat que es van trobar “desenes de persones espantades” entrant al municipi, sense informació ni indicacions. “Ningú sabia res i vam haver de ser nosaltres els que comencéssim a dir a la gent que anés cap a un polígon”.
Entre els evacuats hi havia famílies com la de l’Anna i l’Abel, que tornaven cap a Sagunt. La tempesta els va sorprendre a Amposta, i van acabar atrapats amb el seu fill de 22 mesos. “Estàvem nerviosos perduts”, reconeixia l’Anna en declaracions a l'ACN, mentre l’Abel explicava que les rutes marcades pel GPS estaven tallades o col·lapsades.
També hi havia viatgers internacionals, com en James, procedent del Canadà, que feia ruta per Espanya en autobús. “Tothom ha estat molt amable i ens han donat menjar i beure”, ha explicat, tot i que només va poder dormir unes hores al pavelló després d’intentar, sense èxit, allotjar-se en un hotel o restaurant.
Els barrancs es desborden i el fang ho inunda tot
A la Ràpita, el barranc que desemboca al port es va desbordar diumenge a la tarda i l’aigua, barrejada amb fang, va cobrir ràpidament carrers com Méndez Núñez, on va arribar a més de mig metre d’altura. “Ho haurem de llençar tot”, ha dit resignada la Paquita, veïna de la zona, també a l'ACN. És el tercer cop en cinc anys que pateixen inundacions greus. Els residents reclamen millores urgents en les canalitzacions i suport de les brigades municipals per netejar el fang, que s’acumulava en algunes zones fins a un pam d’alçada.

El Pau Lleixà, per la seva banda, ha compartit a X que havia passat cinc hores atrapat al pavelló de patinatge de la localitat, tot i que per sort van poder arribar a casa hores després.
Cinc hores atrapats al pavelló del patinatge. Estem bé, esperant una treva de l'aigua per poder sortir i tornar a casa.#laRàpita pic.twitter.com/vXjzQbfw4H
— Pau Lleixà (@Pau_Lleixa) October 12, 2025
A Santa Bàrbara, la riuada del barranc del Pelós ha deixat escenes similars. L’aigua va superar el mig metre dins moltes cases. A primera hora del matí, encara amb foscor, els veïns ja treien fang dels baixos inundats. Els Bombers van haver de rescatar persones atrapades dins de vehicles i fins i tot d’una casa. Tot i l’impacte, no s’han hagut de lamentar danys personals.
Desolació a Alcanar i la por de la repetició
A Alcanar, municipi colpejat durament per diversos episodis meteorològics des del 2018, la por i la frustració són ben presents. L’alcalde ha declarat a Aquí Catalunya de Cadena Ser: “Hem passat la nit molt malament. No s’ha dormit. Ja estem molt traumatitzats d’haver tingut fenòmens així des del 2018”. Aquest cúmul de desgràcies ha generat un fort sentiment de desprotecció entre els habitants de la zona.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, s’ha desplaçat aquest dilluns a les Terres de l’Ebre per seguir de prop la situació i ha volgut llançar un missatge clar: “El temporal no ha acabat” i ha qualificat Alice de “fenomen excepcional”. Illa ha advertit que “la previsió és que això no s’ha acabat, els models de predicció diguin que a partir del migdia i durant la tarda pot haver-hi episodis de pluges fortes i torrencials, més de 40 mm en mitja hora”.
Ha celebrat que, de moment, no hi ha víctimes mortals, però ha insistit que “seguim en una situació d’emergència com a mínim fins a la mitjanit d’aquest dilluns”. El cap de l’executiu català ha assegurat que el Govern començarà ara l’avaluació dels danys, especialment en infraestructures com l’N-340, que segons ha avançat “trigarà hores” a recuperar la normalitat.