Ahir a la tarda s’ha fet l’Obertura de Portes de la XXVIII Festa del Renaixement al Portal del Romeu. Com mana la tradició, l’alcalde de Tortosa, aquests dies reconvertit en procurador en cap de la ciutat, Jordi Jordan, va trucar a la porta d’accés a la ciutat d’intramurs acompanyat de la resta del seguici de procuradors, famílies nobles i la Fanfara de la Vegueria. Quan els han deixat passar, es van dirigir cap a la plaça de la Catedral a on, des de l’any passat, s’hi celebra l’acte inaugural de la Festa.
L’acte, també amb certes modificacions, va ser presidit des de la tribuna per les famílies nobles de la ciutat i les famílies nobles del Rosselló, que van ser convidades per part de l’Associació de les Famílies Nobles. També va comptar amb les actuacions del Ball de Cavallets, el Ball de l’Àguila, la Colla Gegantera de Tortosa, la Suterranya, la Fanfara de la Vegueria i la Fa de Tortosa, entre d’altres.
L’acte va iniciar amb la cerimònia del Jurament dels Procuradors i Procuradores de la ciutat amb el posterior repartiment de cireretes i la crida a l’uníson del clam: Terra d’aigua, Terra d’un riu, Visca la Vegueria de Tortosa, Visca!

Aquest any se celebren els 40 anys de la companyia de teatre amateur Lo Pastisset GT que, a més, cal recordar que alguns dels seus actors van ser alguns dels damnificats pels aldarulls de l’any passat a la cloenda amb els Abanderats a la plaça de l’Absis. Així doncs, ahir, es va procedir a fer-los el lliurament de l’Estendard de la Vegueria, que va recollir el seu president, Lisardo Garcia.
Com ja hem explicat aquests dies, la Festa del Renaixement està dedicada a la Tortosa Gremial i, per aquesta raó, les Jornades Historiogràfiques prèvies a la Festa van tractar aquesta temàtica i també ho faran fins a una desena d’espectacles de la mateixa com, per exemple, el Taller de Leonardo da Vinci, l’Ordre de l’Aixa o la Ruta Literària Infantil a la Tortosa Gremial d’en Sand del Renaixement, per als més petits.
El Procurador en Cap, Jordi Jordan, ha destacat la voluntat de dotar de molt més rigor històric la Festa del Renaixement tot dient que “tenim una festa viva que transforma els carrers i places de la nostra ciutat amb més de 3.000 persones vestides d’època”.

Jordan ha recordat que “som una ciutat que aposta per la recuperació del patrimoni històric perquè cuidar el passat és construir oportunitats per al futur”, en una clara al·lusió a l’impuls de la candidatura de la UNESCO i a la recuperació de les muralles i fortificacions. Unes muralles que -ha dit- “al segle XVI estaven protegides pels Trasts de Defensa, formats pels gremis i les confraries, a cadascun dels panys de muralla i que, enguany, són la temàtica de la Festa”.
En relació a la trobada internacional d’abanderats ha dit que “hi haurà grups internacionals vinguts de: Mindelheim i Neuburg (Alemanya), Florència i Sansepolcro (Itàlia) i San Marino”. Per acabar reblant que “hem de continuar sent una ciutat de futur i que aposti pel patrimoni al servei de les persones, de la cultura i del turisme de qualitat per ser una ciutat que mira amb orgull tot el seu passat.
En relació a la pregonera, li ha agraït que “el departament de Cultura traslladarà l’Arxiu Històric del Baix Ebre a l’antic Balneari d’en Porcar que suposarà un abans i un després per al call”. Finalment, ha convidat la ciutadania a vestir-se d’època i sortir als carrers per gaudir de l’ambient i dels espectacles que s’hi han programat. Jordan, igual que la consellera, va tenir unes paraules de suport i escalf per als veïns dels pobles afectats per l’incendi de Paüls i en record als familiars del bomber mort durant les tasques d’extinció.

Per la seva banda, el procurador de la Festa del Renaixement, Víctor Grau, ha agraït la implicació de totes les associacions i particulars locals i territorials que són els qui realment fan gran la Festa. No s’ha estat de recordar la voluntat de fer una festa “amb una àmplia programació, diversa i de qualitat, amb rigor històric i més nocturna que mai perquè ens hem d’adaptar al canvi climàtic”. Sense oblidar-nos que tots els actes compten amb la interpretació amb llenguatge de signes i una fila zero reservada a les persones amb mobilitat reduïda. Acabant dirigint-se a la ciutadania convidant-los a “xalar a cada racó de la nostra ciutat històrica”.
Finalment, ahir va arribar el torn de la pregonera de la Festa, la consellera de Cultura, Sònia Hernández Almodóvar, qui va començar el seu discurs tot explicant que “la Festa del Renaixement és un acte col·lectiu de memòria, fet des del rigor i la creativitat” i que “aquesta edició, malgrat estar emmascarada per la cendra de l’incendi, té la mirada per tirar endavant perquè aquesta festa d’interès turístic nacional és el model de com una ciutat mira el passat per reivindicar-lo i per reviure’l”.

Així doncs, Hernández va destacar que “aquests dies el comerç del segle XVI tornarà a treure els taulells al carrer, tornaran a obrir les tavernes i, tot plegat, serà una experiència immersiva de debò perquè ho fan possible els músics, artistes, tècnics, famílies, voluntaris... que hi participen”.
“Aquesta és una festa feta amb cura i rigor, igual que veiem en els vestits que lluïm, fets amb l’estima de qui vol reproduir de forma fidedigna la Tortosa que vivim”, va continuar, per acabar considerant-la “una cita cultural important al nostre país”.
I és que, per Hernández, “més enllà dels espectacles, m’emociona veure com tota una ciutat es posa d’acord per mirar-se amb estima”. Per acabar agraint la feina de Ramon Cardús, qui va tenir la visió per impulsar-la i crear-la, així com la implicació de la ciutadania que se l’estima com quelcom propi perquè és ben bé així.

En el transcurs de l’acte també es va donar molt més protagonisme a les dones de la ciutat, amb una clara al·lusió a la llegenda de l’Ordre de l’Aixa, com a defensores fermes dels privilegis de la ciutat. A una d’elles se li ha imposat la insígnia de l’Ordre de l’Aixa.
L’acte va finalitzar tot fent onejar la bandera de la Vegueria i la de la Ciutat al bell mig d’una riuada de banderes dels abanderats participants a la Trobada Internacional que han llençat tots les banderes enlaire a l’uníson.
La Festa del Renaixement té lloc des d'ahir fins diumenge 20 de juliol i compta amb un total de 60 espectacles distribuïts en 450 franges horàries i vinguts des de vuit països diferents. A més, és el segon any que la Festa acull la Fira dels Temps, un espai de trobada pensat per a companyies teatrals i programadors culturals, que té com a objectiu que des d’aquí es puguin contractar espectacles i promocionar-los a l’àmbit internacional.
I és que la Festa del Renaixement de Tortosa està declarada com a Festa d’Interès Turístic Nacional i Festa Local d’Interès Turístic de Catalunya i encara té molt de potencial per poder continuar el seu creixement i sobretot ser un bon punt de trobada per al turisme.