El projecte de macropolígon a la Conca d’Òdena també ha despertat l’oposició de diverses entitats ecologistes i veïns, que han creat les plataformes Per la Conca i Salvem Cant Titó. Les entitats lamenten que urbanitzar grans quantitats de sòl industrial tindria greus afectacions sobre l’activitat agrària i sobre la salut i el benestar de la població. A més, posen l’accent en el fet que “el 40% del sòl industrial de la Conca d’Òdena està buit”.
De fet, el mateix document inicial del projecte, elaborat per Territori i Sostenibilitat, reconeix que hi ha un centenar d’hectàrees lliures a la Conca. Això sí, assenyala que en la seva majoria es tracta de solars de menys de 2 hectàrees i, per tant, “una oferta no vàlida per a empreses que requereixen grans extensions”.
A més del de Can Morera, situat al municipi d’Òdena, que ja va aixecar l’oposició veïnal, el pla director posa sobre la taula dos polígons més. Un segon al voltant de l’aeròdrom Igualada-Òdena, en uns terrenys a tocar de l’autovia A-2, al límit entre Igualada i Jorba, i la darrera i polèmica opció, que contempla els terrenys del sud de la Conca, des del límit del riu Anoia, entre Montbui i Vilanova del Camí.
El pla també proposa prop de 200 hectàrees al sud d’Igualada, en una àrea que inclou els paratges de Can Titó, les Parellades i Plans de Tudó de Vilanova i el polígon de Montbui, actualment buit. En cas de tirar endavant, significaria la reconversió de 200 hectàrees de sòl agrícola en sòl industrial.
En aquests moments, el Pla director urbanístic d’activitat econòmica de la Conca d’Òdena està en procés de debat al territori. En una primera fase, que va arrencar el passat mes de juny, els veïns van poder consultar tota la informació i fer propostes –se’n van recollir 104. En una segona fase, que just s’ha acabat aquesta setmana, s’han dut a terme dues sessions telemàtiques on a banda d’explicar-se la proposta inicial, s’han debatut les propostes presentades.
Oposició d’alguns ajuntaments
Inicialment, el projecte preveia urbanitzar la zona de Can Morera, a Òdena, una proposta que el consistori, a través d’una moció aprovada en el ple al setembre del 2019, va rebutjar. De la seva banda, el govern de Vilanova del Camí també ha rebutjat taxativament que es faci un polígon industrial a la zona de Can Titó, però els veïns no se’n refien.
En canvi, altres alcaldes com el d’Igualada, Marc Castells, s’hi mostren favorables. Segons Castells, que és també president de la Mancomunitat, fan falta polígons a la zona per combatre l’atur.