El programa LECXIT, promogut per la Fundació Bofill, té per objectiu impulsar l’èxit educatiu a través de la millora de la comprensió lectora dels infants de 4t, 5è i 6è de primària que no tenen un hàbit lector consolidat i no disposen d’un acompanyament lector des del seu entorn proper.
Després d’11 anys de trajectòria, el programa compta amb una xarxa de més de 300 espais LECXIT (entre escoles, biblioteques públiques, entitats socials i equipaments municipals) a 150 municipis on més de 2.000 persones voluntàries acompanyen setmanalment un infant per a fer de la lectura una experiència divertida i apassionant.
Aquest any des del Departament d’Ensenyament de l’Ajuntament d’Igualada s’ha decidit liderar aquest projecte i per això es fa una crida a la ciutat i rodalia a la recerca de persones voluntàries compromeses amb la lectura que a partir de gener vulguin dedicar una hora setmanal a un infant de l’Escola Gabriel Castella i Raich, Escola Mare del Diví Pastor i Escola Dolors Martí i Badia.
Segons els resultats presentats al novembre de les proves de competències bàsiques del Departament d’Educació 2023, a Catalunya 1 de cada 3 infants no aconsegueix un nivell de comprensió lectora òptim: el percentatge d’alumnes de 6è que se situen en les franges inferiors (nivell mitjà-baix i baix) passa de 34% el 2022 a 37,3% el 2023.
Aquestes dades reforcen el que recentment ens ha mostrat l’informe PISA, que situa a Catalunya a la cua d’Espanya en lectura i el que ja s’observava també en el darrer informe PIRLS 2021, publicat el passat mes de maig. Segons PISA, el nivell lector de l’alumnat de 15 anys cau 22 punts entre el 2018 i el 2022, corresponent-se amb un retard de més de mig curs escolar.
És per això que programes com LECXIT són ara més necessaris que mai perquè no disposar d’un nivell adequat de comprensió lectora compromet negativament el rendiment acadèmic i és la porta del fracàs escolar. Davant d’aquesta situació, el programa LECXIT vol contribuir al fet que tot l’alumnat adquireixi un nivell de competència lectora que asseguri el seu desenvolupament educatiu i social.
Els voluntaris i les voluntàries són la peça fonamental que fa possible que més de 2.000 nens i nenes tinguin un company lector: LECXIT funciona a través de sessions individualitzades d’acompanyament lector d’una hora a la setmana (en horari extraescolar) entre un infant i una persona voluntària. Per a ser voluntari o voluntària LECXIT no cal experiència prèvia: només compromís, passió per la lectura i ganes de ser part d’un canvi. Per apuntar-se cal omplir aquest formulari.