Més de 400 artesans, taverners i firaires seran a Vic del 6 a l’10 de desembre en una nova edició del Mercat Medieval. La majoria venen de Catalunya i de l’Estat, però també n’hi haurà de França i Portugal, amb l’objectiu d’acostar als visitants tota mena de productes, ja estiguin relacionats amb l’alimentació, les herbes, l’artesania, la decoració, la joieria, la cosmètica natural, la roba o els productes gastronòmics, com ara embotits i conserves. Com cada any, també hi haurà demostracions d’arquers medievals i passacarrers i demostracions dels oficis més destacats de l’època. Com ja és habitual, l’oferta de menjar i tavernes es concentrarà en quatre zones diferenciades.
La regidora de Fires i Mercats, Bet Piella, ha explicat que enguany les dates en què s’escau el Mercat Medieval faran que sigui un mercat “llarg”, amb gran afluència, i ha aprofitat per demanar “paciència” als ciutadans. “Fem les fires perquè tinguin un impacte a la ciutat i aquesta és la que més en té”, ha assenyalat. I ha afegit que “val la pena capgirar la ciutat per tot allò que acaba repercutint”.
Piella ha destacat que el medieval de Vic és un dels mercats més ben posicionats de tot l’estat, i molts paradistes volen ser-hi presents. Malgrat que enguany el nombre de parades ha crescut, la regidora ha explicat que han hagut de denegar moltes sol·licituds. Piella creu que la dimensió del mercat és assumible per a una ciutat com Vic i es mostra satisfeta amb el model que té actualment.
Un dels motius que avalen aquest model precisament són les xifres que van resultar de l’estudi d’impacte econòmic que es va realitzar l’any passat. En total el mercat va generar un impacte de 29,3 MEUR, dels quals 6,5 milions van tenir un trasllat directe a l’economia local. També ha destacat els 250 llocs de treball a temps complet que es van generar. De cada euro invertit en la fira, el retorn en van ser 127. A més, Piella també ha destacat que cada visitant es va gastar de mitjana 81 euros. De totes les fires que organitza l’Ajuntament de Vic es tracta de l’única que no és deficitària en termes estrictament econòmics.
![](https://dev.laciutat.cat/wp-content/uploads/2023/12/4ce886c1-3e25-4958-95b4-7b999f1875d7-2.jpg)
La prèvia pels vigatans
La Prèvia del Medieval va néixer l’any passat amb l’objectiu de descobrir la història i el patrimoni cultural i medieval de la ciutat. L’alcalde de Vic, Albert Castells, ha assenyalat que el Mercat Medieval té tant d’èxit en l’àmbit de país, “que a vegades els vigatans s’espanten una mica i s’amaguen o fins i tot marxen de la ciutat”. Per lluitar contra això, es va idear un seguit d’activitats perquè els vigatans puguin “redescobrir” la seva pròpia història i passat. Amb l’objectiu de consolidar l’èxit de l’any passat, el mercat ha tornat a programar una trentena d’activitats que començaran el 30 de novembre i s’allargaran fins al 3 de desembre.
El director del Museu d’Art Medieval (MEV), Oriol Picas, com a coorganitzador de La Prèvia del Medieval, ha destacat que enguany l’objectiu és consolidar la proposta. En aquest sentit, s’han programat activitats que segueixen el lema de redescobrir tot allò relacionat amb el vessant medieval de la ciutat, però també ho han lligat amb la descoberta dels animals en l’art medieval, amb relació a una de les exposicions més ambicioses del MEV que porta per títol ‘Bèsties’.
Les propostes van des d’una lectura de faules per a un públic familiar, fins a un taller de capelletes zoomòrfiques amb Oriol Miró o la descoberta de la cuina durant les festes medievals. També hi haurà poesia, música, art digital i la descoberta d’espais des d’un vessant medieval com el riu Méder, que travessa la ciutat. L’objectiu, segons Picas, és mostrar la cultura medieval, però “fent un diàleg amb la contemporaneïtat”. Una de les novetats és la participació de l’Esperanceta, una artista pallaresa que fa cabaret pagès.
Les obres de l’R3 obliguen a redefinir la mobilitat
S’estima que unes 275.000 visiten Vic pel Mercat Medieval. D’aquestes, el públic majoritari és el de l’àrea metropolitana. Al voltant d’un 20% arriben a la capital d’Osona amb transport públic. Davant la previsió que les obres de l’R3 dificultessin l’arribada de visitants, i una major afluència del vehicle privat, l’Ajuntament ha decidit habilitar com a pàrquing el camp de l’Horta Vermella, que se sumarà a l’aparcament disponible habitualment a tota la ciutat.
També s’ha contactat amb Sagalés, l’empresa que opera els autobusos de la línia entre Vic i Barcelona, perquè facin horari de dies laborables durant tots els dies que dura el mercat. I no de festius, com seria esperable.
Un cupó de l’ONCE dedicat al Mercat Medieval de Vic
Durant la presentació d’aquest dimarts també s’ha fet pública la imatge d’un cupó de l’ONCE que es vendrà els dies previs al mercat. Es tracta del sorteig del 7 de desembre, del qual es posaran a la venda 5,5 milions de tiquets arreu de l’Estat. És la primera vegada que l’ONCE dedica un cupó per algun motiu relacionat amb la ciutat de Vic.