Dimecres, 23 d'abril de 2025
És notícia

L’Arxiu Comarcal del Solsonès incorpora documents locals del segle XIX

Avatar photo

El fons de l’Ajuntament de Solsona a l’Arxiu Comarcal del Solsonès s’ha ampliat enguany amb l’ingrés de documentació municipal del segle XIX procedent d’un particular. Es tracta d’un centenar llarg de documents de la presó i la dipositaria municipals d’entre el 1860 i 1890, aproximadament, que conservava a casa el pare de Josep Gangolells i Espinal, “Tribulet”, i que aquest ha ingressat a l’Arxiu. 

Talonaris de contribucions de consum i l’import industrial, llistes de ciutadans que estaven al descobert, llibretes de comptabilitat de la presó (i d’on es desprèn que Solsona aportava 208 pessetes l’any per al manteniment d’un servei cofinançat per diversos ajuntaments), una “Carpeta para los asuntos que hay que dar cuenta al Ayuntamiento”, i una relació de despeses per a una intervenció de fortificació de la ciutat són alguns dels exemples de documents que l’Arxiu està ordenant. 

Tal com explica el director de l’Arxiu, Jordi Torner, aquesta documentació no figurava en l’inventari del fons municipal de Solsona del darrer quart del segle XIX realitzat pel secretari municipal Domènec Valls. “Això significa que aquests documents no van sortir directament de l’Ajuntament, sinó de la presó i la recaptació, dos serveis que es gestionaven autònomament”. 

 

“Guardar-ho a casa no tenia sentit”

El Tribulet va localitzar aquests documents a casa del seu pare, Lluís Gangolells, quan va morir, i l’any passat va decidir dur-los a l’Arxiu perquè s’estudiessin. “El pare va arreplegar aquest material d’una masia propera al Miracle (Riner), on feien neteja i volien desprendre-se’n. Ell, que era amic de la família de la casa, va voler evitar que aquests fulls es perdessin”. Així va ser com aquest fons va acabar en mans del Josep. “I guardar-ho a casa meva no tenia sentit”, afirma.    

Jordi Torner constata la rellevància d’espigolar documents d’aquest tipus dels quals es té escassa constància: “Entre les funcions de l’Arxiu Comarcal hi ha també intentar recuperar patrimoni que s’ha dispersati esmenta documents dels ajuntaments de Lladurs, Riner, Odèn i la Molsosa que han ingressat de forma similar a l’Arxiu. No descarta que en un futur vagin sortint a la llum més documents procedents de particulars. En aquest sentit, subratlla que hi ha un buit important, per exemple, del període de la Guerra Civil. 

Igualment, l’alcaldessa, Judit Gisbert, agraeix la sensibilitat demostrada per Josep Gangolells, que “ha permès evitar la desaparició d’un patrimoni que ens explica part de les entranyes de la història local i amplia les possibilitats d’investigació d’aquest fons”, i anima tothom que tingui documentació antiga d’aquest tipus a adreçar-se a l’Arxiu.   

El fons documental de l’Ajuntament de Solsona, amb documents que es remunten a principi del segle XIV, és un dels més rics que es conserven a l’Arxiu Comarcal del Solsonès. La major part del fons municipal s’hi va dipositar el 1995. Des d’aleshores, s’hi han anat fent ingressos regulars. 

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Badalona posa en marxa l’embarcació de neteja de l’aigua de les platges

Notícia següent

El Pati Jaume I acull l’exposició ‘Earth and Soul’

Notícies relacionades