Dijous, 15 de maig de 2025
És notícia

Larrosa reclama una connexió ferroviària amb l’aeroport d’Alguaire i que l’autovia A-14 arribi fins a França

Avatar photo
conferència Fèlix Larrosa
ACN / L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, durant la conferència col·loqui ‘Lleida avança’ a la Llotja.

L‘alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, ha reclamat aquest dijous connectar per ferrocarril els polígons industrials i l’Aeroport de Lleida-Alguaire, desplegar les Rodalies cap a l’Aragó i revisar l’actual plantejament de l’autovia A-14 perquè arribi fins a França i permeti connectar el territori “en condicions” amb la ciutat de Tolosa de Llenguadoc. El paer en cap n’ha parlat durant una conferència-col·loqui a la Llotja de Lleida, on ha subratllat la importància de seguir ampliant el sòl industrial i agilitzar els tràmits administratius per afavorir la implantació de noves activitats econòmiques. Larrosa també ha apel·lat a resoldre l’accés a l’habitatge i a desplegar el nou POUM perquè “no podem seguir amb el planejament urbanístic del 1999”.

Fèlix Larrosa ha explicat que la Paeria ha demanat al Departament de Territori estudiar la connexió ferroviària de l’Aeroport de Lleida-Alguaire mitjançant un nou ramal de deu quilòmetres de via des de la Saira, una actuació que considera “una inversió relativament senzilla de fer”. A més, ha avançat que aquest projecte es plasmarà en la tramitació del nou POUM de la ciutat.

Segons Larrosa, cal connectar l’aeroport amb l’estació de trens de Lleida, els polígons industrials i la futura estació intermodal de Torreblanca, per millorar la “competitivitat territorial” i el transport de mercaderies, per exemple de les empreses fructícoles que exporten per via aèria. L’alcalde també ha reclamat que la Paeria s’integri al consell d’administració de l’aeroport.

En matèria ferroviària, el paer en cap també ha insistit a avançar en les Rodalies de Lleida i en “convèncer” les diferents administracions que cal reforçar els enllaços amb la Franja. D’altra banda, Larrosa ha lamentat que es descartés fer arribar l’autovia A-14 fins a la Vall d’Aran i ha defensat que cal “una sortida directa a França” amb una carretera “en condicions”.

Mercolleida podria absorbir la duana Edullesa

D’altra banda, l’alcalde de Lleida ha anunciat que s’està valorant que l’Estació Duanera Lleidatana (Edullesa) s’integri a Mercolleida mitjançant un procés de fusió per absorció amb l’objectiu de garantir el futur d’aquesta duana interior, ubicada al polígon industrial ‘El Segre’, i que és de vital importància per a les activitats del sector fructícola.

Edullesa es va constituir el 1985 amb la participació d’institucions públiques i entitats privades per facilitar la promoció de les exportacions i importacions i el comerç internacional amb els països de fora de la Unió Europea, però els darrers anys està immersa en una caiguda d’ingressos i pèrdues econòmiques.

Larrosa ha confirmat que, actualment, Edullesa “està patint perquè està en un procés de contracció” i que la voluntat d’aquest moviment per absorció és sumar aquest actiu “a l’estratègia d’alinear els diferents motors del nostre model econòmic” en matèria d’internacionalització. Tanmateix, ha indicat Larrosa, “caldrà la complicitat de l’Estat” i que el consell d’administració de Mercolleida hi doni el vistiplau.

Larrosa destaca l’estabilitat política i l’impuls econòmic de la ciutat

Durant la seva conferència davant d’agents econòmics, institucionals i socials de la ciutat, Larrosa ha destacat l’estabilitat política a la Paeria i les bones perspectives de creixement econòmic de la ciutat. En aquest sentit, ha subratllat que Lleida és la ciutat catalana amb “més creixement programat de sòl industrial”, amb fins a 6 milions de metres quadrats previstos.

Larrosa també s’ha referit a l’impuls del nou recinte firal a l’antiga hípica, on ha indicat que treballen per disposar de 116.000 metres quadrats de sòl per consolidar Lleida com la segona capital firal de Catalunya i atreure nous projectes. L’alcalde ha apel·lat a la unitat i a impulsar estratègies compartides perquè Lleida funcioni com un veritable ‘hub’ agroalimentari.

En matèria econòmica, Larrosa ha explicat que volen compartir amb la Generalitat una oficina única per gestionar l’atracció de noves inversions i que cal prioritzar la retenció del talent. A més, ha insistit que cal agilitzar la burocràcia i que proposarà als portaveus municipals la creació d’una nova ordenança municipal que defineixi els projectes estratègics on aplicar “una línia ràpida” en la tramitació d’obres i activitats.

Larrosa vol consens pel nou POUM

L’alcalde de Lleida ha exposat que el govern municipal aspira a obtenir prou suports durant aquest mandat per a l’aprovació inicial del nou POUM, que preveu la construcció d’uns 27.000 habitatges. “No podem seguir amb el planejament urbanístic del 1999 quan estem pensant en la ciutat del 2050”, ha subratllat.

Pel que fa a l’habitatge, Larrosa ha assenyalat que els sectors residencials en tramitació permeten la construcció de 3.865 habitatges assequibles i que al Centre Històric, un barri que vol “recuperar”, se’n poden adequar 700 de nous o rehabilitats. Durant el seu discurs, l’alcalde ha destacat l’impuls del “districte de l’estació”, però ha obviat el parc comercial de Torre Salses, un projecte avalat pel seu govern i que està pendent d’obtenir la llicència d’obres.

Cimera entre Espanya i Andorra a Lleida

D’altra banda, l’alcalde de Lleida ha explicat que treballen perquè la capital del Segrià aculli la cimera entre Espanya i Andorra, “que fa molts anys” que no se celebra. En aquest sentit, ha revelat que el ministre d’Afers Exteriors, José Manuel Albares, “avala” que Lleida aculli aquesta cimera “per posar negre sobre blanc” les relacions amb Andorra.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior
golf-costa-daurada-gerard-gibert

El Golf Costa Daurada acull mig centenar d’esportistes pel memorial Gerard Gibert

Notícies relacionades