El Circ Raluy omple d’il·lusió a tota Tarragona amb el nou espectacle ‘Fortius’

    L'Històric Raluy està inspirat en els circs dels anys 20 i 30 de l'època daurada dels circ. Entrevistem als artistes del circ

    temps lectura-Temps de lectura: 4 minuts

    Després de tres anys d’absència, la màgia del Circ Històric Raluy torna a Tarragona amb Fortius, un nou espectacle, amb 20 artistes de cinc nacionalitats diferents, que combina el passat amb el present, on l’habilitat i la destresa són els protagonistes amb la recuperació del mític personatge de l’home fort com eix central del xou. La popular companyia de circ, instal·lada al Parc de la Ciutat, actuarà fins al dia 24 de setembre, dins de la programació de les festes de Santa Tecla.

    Imatge de l'exterior de la carpa del Circ Històric Raluy. Fotografia: Victòria Altés Dalmau
    Imatge de l’exterior de la carpa del Circ Històric Raluy. Fotografia: Victòria Altés Dalmau

    L’espectacle
    Fortius «Més fort» és un homenatge als espectacles dels circs d’abans; aquell fenomen social que es va originar durant l’Edat Mitjana a Europa i que al llarg del pas del temps ha anat evolucionant. Així doncs, Fortius és l’exemple que combina l’habilitat i la destresa amb la màgia, la perfecció i la bellesa. Segons explica el malabarista William Giribaldi, «a partir del número de l’home fort, hem intentat crear un espectacle en el qual la força i l’habilitat del cos tinguin el protagonisme». La funció, pensada per a tota la família, inclou números de primer nivell mundial que s’han vist o es veuran als prestigiosos circs i festivals europeus. Amb un aforament de 850 persones i una durada de dues hores i un entreacte de quinze minuts, les acrobàcies, el còmic, els equilibrismes, el contorsionisme i els pallassos fan de l’espectacle un viatge a uns altres temps.

    Una de les grans estrelles de l’espectacle és l’artista Val de Fun (Valery Serebryakov), un pallasso rus que amb la seva comicitat heretada de Charles Chaplin, sorprèn el públic amb el seu número d’aigua. L’artista ha actuat en importants circs de Rússia i els Estats Units i als festivals internacionals de Circ de Montecarlo (2009) i de Pallassos de Cornellà. Memorial Charlie Rivel (2010).

    Durant l’espectacle, dirigit per Carlos Raluy, es poden veure el número d’icaris (acrobàcies) de les germanes Jillian i Kimberly Giribaldi Raluy abans que la parella viatgi a França per formar part de l’espectacle Exploit, la nova producció del prestigiós Cirque d’Hiver de París. També, hi són presents altres números com els d’equilibrisme i contorsió per part de Quincy Azzario, les cintes aèries amb Loretta i Daniel, l’home fort Artur Robin, les acrobàcies de Zoltan i Gergley, els pallassos Globó i Francis Raluy, els malabars de William Giribaldi, i l’hula-hoop de Rosa Raluy.

    Jillian i Kimberly Giribaldi Raluy
    Jillian i Kimberly Giribaldi Raluy. Fotografia: Victòria Altés Dalmau

    La tecnologia, com a companya com a enemiga del circ?
    Els personatges han coincidit en el fet que la tecnologia és una arma molt poderosa en els temps que corren però que estar en directe en una representació de circ no es pot suplantar amb cap gravació. La màgia del circ i la pell de gallina en veure als personatges fent coses inversemblants no té el mateix color si es veu a través d’una pantalla. Segons explica el malabarista William Giribaldi, «no crec que la tecnologia faci mal al circ; si se sap aprofitar, pot fer molt bé al circ, ja que avui dia és molt més fàcil difondre un missatge a partir d’internet, però una cosa no té a veure amb l’altre. Quan els nens es troben davant d’alguna cosa tan real i directa és una experiència única i totalment diferent».

    El pallasso Globó afirma que la tecnologia ha intentat crear sensacions 3D però que no és comparable en veure-ho en directe. «El Raluy té un producte de circ tradicional on et submergeixes en un món realment antic, i aquest és el motor del nostre dia a dia».  Carlos Raluy, director de la companyia, afegeix que seguint amb aquest raonament també haurien d’acabar el futbol i els altres esports en directe. «Res substitueix el directe».

    Globó, Val de Fun i Carlos Raluy durant l'entrevista. Fotografia: Victòria Altés Dalmau
    Globó, Val de Fun i Carlos Raluy durant l’entrevista. Fotografia: Victòria Altés Dalmau

    L’Històric Raluy
    El Circ es va crear l’any 1983 a partir d’una idea original que Carlos Raluy va tenir l’any 1976. Inspirat en els circs dels anys 20 i 30, la companyia segueix fidel al projecte inicial que ara té continuïtat amb el Circ Històric Raluy. El director ens explica que tot va començar amb el seu pare, un treballador d’una fàbrica de Sant Adrià del Bèsos i aficionat a l’atletisme i la gimnasia. «El meu pare tenia tanta passió pel circ que es colava dins dels circs perquè no tenia diners per pagar-se una entrada», recorda Carlos Raluy durant l’entrevista. Després de freqüentar el London Bar, al carrer Nou de la Rambla, a Barcelona, on es trobaven tots els artistes de circ, els acròbates del quartet Keystone li comenten que un dels quatre components abandona la formació i entra a formar part del grup. És a partir d’aquell moment, que comença una gran trajectòria professional que ha passat de generació en generació i que després de tants anys, el públic segueix gaudint del seu espectacle.