Àngels Gonyalons dona el tret de sortida al Festival de les Arts de Reus

    El nou festival d'estiu, a l'Institut Pere Mata, s'allargarà fins al 9 de juliol

    En l’ambient més íntim i en un entorn immillorable, Àngels Gonyalons ha inaugurat la primera edició del Festival de les Arts de Reus (FAR) amb ‘Una nit de musical’, una producció que ha estrenat aquest divendres. L’espectacle, a la Sala Noble de Pavelló dels Distingits de l’Institut Pere Mata, ha exhaurit entrades. Durant una hora, Gonyalons ha fet un “passeig nostàlgic” per diverses peces de musicals, algunes de les quals no havia cantat des de feia 25 anys, a més d’altres de noves. Un viatge de Broadway al West End acompanyada d’Elsa Perches al piano. ‘Una nit de musical’ és una producció que s’ha configurat expressament pel nou festival d’estiu, que s’allargarà fins al 9 de juliol i que inclou música, teatre, poesia i dansa.

    L’espectacle ha estat configurat expressament per inaugurar el FAR però Gonyalons ha reconegut que, després de gaudir en els assajos i recuperant temes, no descarten que aquesta producció pugui tenir més recorregut fora d’aquest certamen. “No pot ser que es quedi aquí i potser ho podríem tornar a fer”, ha suggerit l’actriu, que ha explicat que amb la preparació del recital ha recuperat “coses d’una època o una vida que no em sembla ni la meva”, després de 36 anys al teatre.

    Gonyalons, que ha admès que algunes peces li han provocat vertigen perquè feia molt de temps que no les interpretava i les ha tornat a “redescobrir i assaborir”, però ha explicat que no li agrada “entretenir-se amb la nostàlgia” i que amb ‘Una nit de musical’ ha vist que no s’ha quedat “encallada” ni ha tingut la sensació que no s’ha mogut de lloc o de no haver evolucionat durant la carrera.

    Gonyalons ha celebrat poder treballar un espai petit i que els espectadors “vegin com suo, com respiro”. En aquest sentit, ha afirmat que actuar a la Sala Noble significa “recuperar l’esperit pel qual vaig començar en el món del teatre” i ha destacat la proximitat amb els espectadors: “aquesta nit els tocaré”, ha comentat, tot rient, abans de començar l’espectacle. “Que el públic vegi que els estic cantant allí mateix m’atreu molt”.

    A més, ha comentat que li agraden els espais “poc convencionals”, entre el pavelló dels Distingits i l’espai del Menjador de l’Institut Pere Mata, dues antigues sales del psiquiàtric amb capacitat per un centenar de persones cadascuna. El complex, dissenyat per Domènech i Montaner, ha captat l’atenció de Gonyalons, que ha explicat que va créixer en una casa amb una debilitat per l’art i la cultura, ja que la seva mare va estudiar Història de l’Art i el seu pare, Filosofia. “De petita vaig recórrer tot el romànic de Catalunya i tot el modernisme”, ha dit.

    Per al director del festival, Francesc Cerro, ha estat “un goig i un orgull” que Gonyalons hagi estat l’encarregada de donar el tret de sortida al nou festival. Així, Cerro ha valorat que l’actriu hagi produït una peça nova després de temps sense fer-ho en solitari i ha celebrat que els espectadors, que han exhaurit entrades molt ràpidament, hagin pogut “gaudir de la seva veu i dels seus moviments”.

    Un festival íntim i amb voluntat de producció

    Un cop iniciat el festival, Cerro ha celebrat que el FAR hagi “pres vida” i amb molt bones previsions, amb un bon ritme de venda d’entrades i amb la unió d’altres festivals, com Peralada, que s’han sumat al certamen. “És un festival de disciplines transversal, amb teatre, dansa, música –folk, pop, rock, lírica- on s’han buscat els millors artistes i que els espectadors puguin trobar una oferta per tots els gustos”, ha explicat.

    Cerro ha explicat que amb FAR intenten complementar l’oferta d’altres festivals que ja hi ha al territori i no competir en nombre de públic sinó amb propostes “més intimistes” i amb la intenció de produir més espectacles que no pas limitar-se a exhibir-los o programar-los.