La Guàrdia Urbana de Reus s’ha dotat de 51 càmeres personals de gravació que portaran els agents durant els seus respectius torns.
La regidora de Seguretat Ciutadana i Convivència de l’Ajuntament de Reus, Dolors Vázquez, ha explicat aquest dilluns que tots els agents de la Guàrdia Urbana portaran les noves càmeres de gravació personal i ha subratllat que segueixen el model d’altres policies locals a Catalunya, com les de Barcelona, Girona, Terrassa, Mataró, entre altres, així com el dels Mossos d’Esquadra, els quals ja han posat en marxa aquests sistemes de videovigilància.
Vázquez ha indicat que han elaborat un protocol que estableix quines són les situacions que s’han d’enregistrar. A més, ha explicat que seran els mateixos agents qui activaran els aparells quan sigui necessari. Els dispositius tenen unes dimensions reduïdes, enregistren imatges de vídeo i sons des de la perspectiva del guàrdia i disposen d’una capacitat de dotze hores de gravació. Així mateix, graven els dos minuts previs a la seva posada en marxa.
També incorporen un sistema d’encriptació que fa impossible que es puguin editar les imatges, així com un sistema de seguretat que restringeix la manipulació del seu contingut i la descàrrega per part de persones no habilitades. “Aquestes imatges tenen una vigència d’un mes aproximadament, si durant aquest període no són requerides per un jutge desapareixeran, ho tenim establert per protocol, perquè no tenim la voluntat de custodiar imatges durant molt de temps”, ha assenyalat l’edil.
D’acord amb la normativa vigent, els policies podran utilitzar els dispositius de gravació personal davant la comissió de fets delictius i d’infraccions administratives greus i molt greus de seguretat ciutadana. Segons ha explicat la regidora, en termes generals, es podran fer servir davant de qualsevol situació que comporti o pugui comportar un risc concret i immediat per a la vida o la integritat física dels policies o de terceres persones. També quan es causin danys a les coses.
Quan els agents usin les càmeres hauran de vetllar per garantir els drets a l’honor de les persones, a la intimitat i a la mateixa imatge. Per això, han de comunicar a les persones afectades que inicien la gravació. Amb tot, Váquez ha explicat que hi ha excepcions, com són les situacions de perill que requereixen immediatesa o d’altres circumstàncies extraordinàries. Pel que fa a les peticions de les imatges tant per part d’altres cossos policials com de ciutadans, s’haurà de fer a través d’un requeriment per via judicial. En els casos ordinaris, els ciutadans ho podran sol·licitar mitjançant una instància general a l’Ajuntament.
El protocol també recull que es prohibeix l’edició, visionat, còpia i tractament que no sigui imprescindible per a la conservació i custòdia de les imatges per dur a termes les actuacions policials, administratives o judicials necessàries per a la investigació dels fets. De fet, el sistema està dissenyat per descarregar les imatges de manera automàtica quan es diposita l’aparell en la base de càrrega.
Així, les imatges descarregades són immediatament encriptades de manera que no es poden editar ni manipular-ne el contingut. Tot el sistema disposa de mecanismes que en garanteixen la traçabilitat, ja que cada gravació va acompanyada de metadades que la relacionen amb la data, l’hora, agents i/o comandaments i el número de sèrie del dispositiu que l’ha generada, el qual està identificat amb un codi únic.
Els responsables del cos policials han explicat que cada cop que utilitzaran les càmeres personals hauran d’aixecar un acte per notificar que les han fet servir. En aquest sentit, la regidora ha assegurat que els vídeos que es gravaran serviran per donar “més transparència” i “tranquil·litat” de les actuacions policials davant de determinats vídeos editats d’altres persones.
“Perquè a vegades es graven vídeos un minut després o un minut abans, i curiosament, surt el que un vol que surti. En certa manera, aquest sistema dona transparència, no només a efectes de poder defensar o garantir la bona feina de la Guàrdia Urbana, sinó també garantir precisament que la ciutadania estigui tranquil·la”, ha dit, ja que sosté, que tot el que es gravarà servirà per esclarir els possibles fets delictius. La posada en marxa dels dispositius s’emmarca en el Pla d’Acció Municipal 2023-2027.