Dimecres, 24 d'abril de 2024
És notícia

L’estació Reus-Bellissens ja té data d’acabament: 2025

Avatar photo

La nova estació donarà servei al sud de la ciutat, amb la URV, l'Hospital o l'estació d'autobusos ben a prop. Tindrà un disseny modular, preveient futures ampliacions, i serà accessible -amb un nou pas urbà- integrada i 'amb perspectiva de gènere'

Carles Pellicer, alcalde de Reus; Maria Luisa Domínguez, presidenta d’ADIF; Xavier Flores, secretario general de Infraestructuras del Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana; Marc Sanglas, secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat; i Montserrat Rallo, directora general de Planificación Estrategia y Proyectos d’ADIF, han presentat en roda de premsa el projecte de la futura estació Reus-Bellissens; un projecte del qual se’n licitaran les obres aquest 2023, amb la previsió que la nova infraestructura estigui en funcionament el 2025.

Davant d’un nodrit auditori format per personalitats polítiques i periodistes, l’alcalde ha subratllat la importància del projecte per al conjunt de la ciutat i, especialment, per al desenvolupament i el creixement urbanístic de la zona sud; i ha agraït la capacitat d’arribar a acords de totes les parts implicades. Pellicer ha definit la nova estació de Bellissens com ‘una punta de llança pel creixement de Reus‘.

Al seu torn Xavier Flores, el secretari general d’Infraestructures, ha subratllat que aquesta actuació resol les necessitats reals i futures dels viatgers, amb una nova estació junt amb un nou pas urbà inferior, que connectarà el centre del Campus Universitari de Bellissens amb l’estació d’autobusos. Ha definit la infraestructura com a ‘exemplar’ quant a mobilitat, urbanisme, arquitectura, accessibilitat i perspectiva de gènere. També ha volgut destacar que anirà guanyant en importància amb les connexions amb la futura estació intermodal i un nou servei Valls-Reus-Tarragona. Finalment, ha volgut agrair tant a l’ajuntament com a la Generalitat l’exemplar col·laboració entre administracions que ha culminat en aquest projecte.

Marc Sanglas, per la seva part, ha destacat que aquesta infraestructura donarà servei no sols al Camp de Tarragona sinó a tot el país, ja que és un pas cap a un model de societat sostenible, i encara ho serà més quan entri en funcionament la futura estació intermodal i el TramCamp, que hi connectarà.

La construcció de la nova estació persegueix millorar el servei als usuaris del ferrocarril a la localitat de Reus, en una zona dotada d’equipaments importants i amb previsió de creixement, connectant-la a la xarxa de Rodalies del Camp de Tarragona i als serveis regionals de Catalunya. Així mateix, augmenta l’accessibilitat global a la xarxa ferroviària al municipi de Reus, redueix els costos externs del transport, congestió, accidents, sorolls, contaminació… millora la mobilitat sostenible i, finalment, connecta mitjançant un nou pas urbà l’eix del campus universitari amb el carrer de Jaume Vidal i Alcover, i amb l’Estació d’Autobusos.

Prèviament, el projecte s’han presentat en una reunió en la qual hi ha assistit diferents representants de l’Ajuntament, el ministeri, la Generalitat, Adif i de la comissió d’Infraestructures Ajuntament-PSC.

L’ESTACIÓ

La nova estació de Reus-Bellissens se situa al sud-est de la ciutat, equidistant a 4,5 km de les estacions actuals de Reus i Vila-seca. L’emplaçament és contigu a l’actual Campus Universitari Bellissens de la Universitat Rovira i Virgili i a l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus. L’edifici de viatgers es projecta com a fita urbana de la zona. La forma orgànica de la marquesina aixopluga els mòduls que componen l’estació i actua com a element potenciador marcant l’accés principal.

El programa de necessitats es configura a través dels diferents mòduls la disposició dels quals dona resposta tant a les necessitats dels viatgers com a la relació de l’estació amb l’espai urbà. La zona d’aproximació a l’estació garanteix l’accessibilitat i el trànsit fluid dels usuaris, a més de generar un espai urbà on es fomenta l’estada i la interacció social. La forma, amplada i acabats de les andanes ofereixen espai d’espera i recorreguts confortables, d’acord amb els estàndards d’accessibilitat i seguretat d’aquest tipus d’estacions.

L’estació s’ha dissenyat per respectar la trama urbana existent al costat Universitat generant un nou tancament com a façana que condueix cap al pas inferior urbà.

EL PAS DE CIUTAT

El pas de ciutat sota les vies del tren s’integra amb l’estació i amb la ciutat a través d’una plaça en forma d’atri, la geometria i els acabats dels quals generen espais confortables, segurs i acords als estàndards d’urbanisme de gènere i als requisits municipals. Les dimensions del pas urbà i les transicions graduals de les embocadures permeten l’entrada de la llum natural i garanteixen la percepció de seguretat en tot el recorregut. L’accés al pas urbà pel costat Universitat respecta els recorreguts de vianants i rodats existents a la zona, assegurant la connexió accessible entre ambdós costats de la ciutat.

ESTUDI DE DEMANDA POSITIU

Montserrat Rallo ha volgut remarcar els excel·lents resultats dels estudis de demanda realitzats per Adif, on s’estima que la nova estació registri un trànsit d’uns 1.400 viatgers diaris, que podrien arribar als 3.500 viatgers en un horitzó de 30 anys. També ha destacat que el 50% dels passatgers de la nova estació deixaran el vehicle privat. Per la futura estació de Reus-Bellissens hi circularan els serveis RT1 (Tarragona-Reus) de Rodalies del Camp de Tarragona i els serveis regionals R14 (Barcelona – Lleida) i R15 (Barcelona – Riba-roja d’Ebre). Per a Rallo, amb la construcció d’aquesta infraestructura es vol potenciar l’accessibilitat ràpida i fàcil al tren (aproximadament un 60% de viatgers de l’actual estació hi accedeixen a peu).

Finalment, ha posat en valor que la nova estació, dissenyada per dues arquitectes, està feta amb ‘perspectiva de gènere’, ja que l’obertura, la llum i la visibilitat dels espais des de múltiples angles, evitaran la comissió d’assetjaments i violència sexual. Les dones hi podran viatjar segures, ha remarcat.

A preguntes de LA CIUTAT, Xavier Flores ha assegurat que s’està treballant amb la Generalitat, que és qui té les competències en regionals i rodalies, per a fer competitius els temps de trajecte amb el vehicle privat.

Actualment, per exemple, per anar de Reus a Barcelona es triga de mitjana una hora i quaranta minuts, gairebé mitja hora més que en vehicle privat.

BONA ENTESA ENTRE AJUNTAMENT I ADIF

La redacció del projecte i l’execució de les obres s’emmarca en el conveni signat el 7 de març de 2022 entre AIF i l’Ajuntament de Reus que estableix el règim de col·laboració per a la redacció del projecte bàsic, projectes de construcció, execució i direcció de les obres, i el manteniment de la nova estació de Reus – Bellissens i un pas inferior urbà integrat al seu entorn. Com a resum podem dir que ADIF es farà càrrec de la construcció i el manteniment de la nova estació (9M€) i l’Ajuntament construïrà i mantindrà el pas urba (2M€).

UN HORITZÓ PROPER

Les previsions apunten que, durant el primer semestre, s’aprovarà tècnicament els projectes que integren aquesta acció, com el pas anterior a la sol·licitud de les obres d’aquest any. La inversió prevista per a la construcció de la nova estació i el nou pas urbà és d’11,5 milions d’euros, que assumiran ADIF i l’Ajuntament, d’acord amb les obligacions i el repartiment establerts en el conveni de col·laboració, subscrit per ambdues entitats març de 2022, per fer realitat aquesta actuació d’especial rellevància per a la ciutat.

En el segon semestre d’enguany es farà la licitació del projecte i el gruix de les obres es farà el 2024.

La presidenta d’ADIF ha afirmat que es faran ‘interferint el mínim possible amb la circulació de trens, i minimitzant les molèsties per als usuaris’.

El projecte de la nova estació de Reus-Bellissens compta amb finançament europeu a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Finançat per la Unió Europea-NextGenerationEU.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Banyoles acollirà de nou una competició internacional de triatló

Notícia següent

Tàrrega impulsa accions per conscienciar sobre l’ús del servei de recollida de voluminosos

Notícies relacionades