El PSC presenta una proposta per potenciar més els primers anys de l’educació pública

El Grup Municipal socialista de Reus demana més acords amb la Generalitat perquè ningú es quedi sense una plaça pública d’educació inicial i que l’Ajuntament complementi el descompte del 30% de l’Estat pel transport públic

El PSC demanarà en el plenari d’aquest divendres que l’Ajuntament arribi a nous acords amb la Generalitat per incrementar les places públiques d’educació dels 0 als 2 anys i, en una segona proposta, que el consistori incrementi, com a mínim, fins al 50% els descomptes dels abonaments de Reus Transport, seguint el model d’altres ciutats. Pel que fa a la primera, la Generalitat finança al 100% I-2 a partir d’aquest curs 2022-2023, una iniciativa que ajuda a les famílies a arribar millor a final de mes, ja que permet que els dos pares segueixin treballant i, a la vegada, estalviar-se diners de l’escolarització del seu fill o filla. “D’aquesta manera ens assegurem també que les futures generacions tenen una educació de qualitat des de ben petits”, explica el portaveu del PSC, Andreu Martín, qui afegeix que “quan aquesta educació no ha estat gratuïta, hi ha hagut moltes famílies que han optat per no escolaritzar el seu fill a aquesta edat per estalviar”.

“Tot i la gratuïtat d’aquest curs d’I2, hi ha moltes famílies que enguany tampoc han pogut inscriure al seu fill a una plaça pública i, per tant, la mesura no acaba de ser tot l’eficaç que cal per al conjunt de la societat”, avisa Martín. El portaveu ha posat d’exemple el curs passat, en el qual 17 infants es van quedar sense una plaça pública d’I2, una xifra que “podria ser superior per aquelles famílies que directament no van registrar la seva sol·licitud conscients que hi havia poques places”, diu Martín, qui ressalta també que “enguany, el nombre encara ha pogut ser més elevat, ja que la gratuïtat del curs fa que, com és normal, moltes més famílies vulguin inscriure el seu fill en una escola bressol municipal”. En total hi ha 258 places públiques d’I2, una xifra “insuficient per apostar per una educació pública” segons expressa el portaveu del PSC.

Martín destaca la importància de fomentar la natalitat, ja que des del 2011 fins al 2021 hi ha hagut un descens important de naixements, fins a arribar a una diferència entre aquests dos anys de 425 nadons. “Hem de fer polítiques socials que incentivin les famílies a créixer i la millor forma de fer-ho és oferint serveis i no pas atorgant diners”, exposa Martín, qui argumenta que “la gratuïtat d’I2 ja és un incentiu per aquelles famílies que es plantegen tenir fills, ja que saben que, almenys, tindran un curs escolar gratuït”. En aquesta línia, el líder del PSC a Reus indica que “aquesta davallada de naixements ja ens està afectant amb el tancament de dues escoles en 10 anys, la Reus XXI i l’Escola Ciutat de Reus. Aquesta situació no es pot tornar a repetir”. Per revertir la situació, des del PSC proposaran en el plenari de divendres que l’Ajuntament arribi a acords amb la Generalitat per crear noves places d’educació pública dels 0 als 2 anys com s’ha fet en municipis com Montcada i Reixac o Rubí, entre altres. “Considerem que Reus ha fet la feina en matèria d’Escoles Bressol Municipals, però ja és hora que la Generalitat també pensi en Reus i creï més places públiques com fa en altres municipis”, etziba Martín.

Pel que fa a la segona moció, el PSC demanarà a l’Ajuntament que incrementi el descompte dels abonaments de Reus Transport fins al 50%, complementant en un 20% la rebaixa del 30% que es fa des de l’Estat. “Hem de seguir el model d’altres ciutats com Sevilla, Barcelona, Sabadell o Sant Cugat del Vallès i apostar pel transport públic”, assenyala Martín, qui referma que “l’aposta per l’autobús municipal amb aquesta rebaixa del 50% suposarà un estalvi important per a les famílies, ja que podran deixar aparcat el cotxe i reduir la despesa de la benzina, i també descongestionarà la ciutat i reduirà la contaminació de gasos d’efecte hivernacle i CO2”. Pel que fa a les zones de baixes emissions, el portaveu del PSC defensa que “no hem de parlar d’uns carrers en concret, sinó que hem de fer que la ciutat sigui de baixes emissions i, per aconseguir-ho, hem d’apostar per la mobilitat alternativa que és desplaçar-se a peu, amb vehicles de mobilitat personal i amb autobús”, i reafirma que “aquesta aposta per part de l’Ajuntament és assumible amb l’increment dels impostos que hi ha any rere any”.