Adeu a la mítica Font de Prades, de finals del segle XIV

L'Ajuntament ha decidit subhastar la considerada "font més característica del renaixement català" per fer un aparcament subterrani al centre del municipi

27 de desembre de 2024 a les 11:29h

La Font de Prades, l'element més característic del patrimoni d'aquest petit municipi del Baix Camp, se subhastarà durant l'any 2025.

Es tracta d'un element patrimonial que està ubicat a la plaça Major de la vila i que data de finals del segle XIV, dos factors que l'han convertit en un símbol d'identitat a la població. 

Ara, l'Ajuntament té previst construir un aparcament subterrani a la mateixa plaça on actualment hi ha la font, un projecte que consideren necessari per a un municipi que cada any capta més interès del turisme de muntanya i que té un dèficit d'aparcament important.

En els últims anys, els caps de setmana —especialment a l'hivern— els carrers de Prades, així com les entrades del municipi, s'omplen de cotxes i furgonetes de turistes que van a la muntanya a buscar bolets, a fer alguna ruta de muntanya en bicicleta o a peu, o que simplement volen anar a passar el dia a la muntanya i gaudir de la natura.

La intenció del consistori és construir un aparcament subterrani al centre del municipi que permeti que els visitants puguin aparcar amb més facilitat, maximitzant el turisme a la zona i millorant l'experiència, no només dels visitants, sinó també dels veïns, que no hauran de trobar-se els carrers del municipi plens de cotxes fins i tot en zones que no són per aparcar.

Aquest nou aparcament serà subvencionat per la Unió Europea, en gran part a través dels fons Next Generation, però l'Ajuntament necessita trobar els ingressos per cobrir la resta del finançament del projecte i per aquest motiu ha decidit subhastar la font.

El preu de sortida serà d'uns 350.000 euros, als quals s'hauran de sumar les despeses per a desmuntar, transportar i tornar a muntar la font en el seu nou destí, una feina valorada en uns 40.000 euros i que anirà a càrrec d'una empresa especialitzada.

Font de Prades

Una font amb molta història

La Font de Prades data de finals del segle XIV o principis del segle Vi és d'estil renaixentista. Va ser construïda en pedra vermella i ha estat renovada en diverses ocasions, ja que es tracta d'un tipus de pedra que s'erosiona fàcilment amb el pas del temps.

La font té forma de globus terraqüi, amb l'hemisferi nord en talles quadrades, amb un equador marcat amb cercles que sobresurten, i un hemisferi sud amb pedra tallada verticalment. L'estructura té 4 brolladors d'aigua, situats a cadascun dels punts cardinals.

És un element molt característic del municipi que fins i tot compta amb algunes rèpliques, una d'elles al Poble Espanyol de Barcelona i una altra, més moderna, a la Roca Village.

Però més enllà del seu estil renaixentista i del material, la Font de Prades va fer-se coneguda especialment perquè durant una època s'hi va fer la ‘Festa del cava’, durant la qual se substituïa l'aigua i de la Font en rajava cava. La festa finalment va deixar de fer-se arran de certes polèmiques, ja que els assistents podien arribar a beure tant de cava com volguessin.

Els veïns i veïnes de Prades ja coneixen la notícia i comencen a fer-se a la idea que perdran un dels seus elements més característics. La majoria d'ells prefereixen que la font acabi en algun altre municipi de Catalunya, un fet que facilitaria la seva visita, però qui sap, l'any 2025 la mítica Font de Prades podria aparèixer al bell mig del Central Park de Nova York o acompanyant tots els visitants de la Torre Eiffel de París.

 * LaCiutat.cat us desitja a totes i tots un bon dia dels Sants Innocents!sants-innocents-imatge-arxiu
Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit