El Port de Tarragona es posiciona com a hub per muntar aerogeneradors marítims

Avatar photo
El port tarragoní presenta avantatges competitius clars respecte a altres ports de la Mediterrània

El Port de Tarragona entra en la cursa per posicionar-se com a hub per a l’assemblatge  d’aerogeneradors marins. El Port amb el seu president i el seu departament comercial al capdavant  han multiplicat els contactes i les visites per poder posicionar-se en una activitat que experimentarà una gran demanda en els anys vinents arran dels objectius marcats per la Unió Europea per al  2030.

Per poder ser presents en aquest mercat, el Port de Tarragona preveu executar la 2a fase de  la construcció del Moll de Balears i també aprofitar els nous molls adossats que es construiran un  cop estigui realitzat el Contradic de Ponent. Aquest tipus d’activitat seria compatible amb la de  creuers al moll de Balears, on es construeix una terminal per a aquests trànsits, i amb l’ús social  previst al futur moll Contradic de Ponent. 

La Unió Europea s’ha fixat l’objectiu d’aconseguir almenys un 42,5 % d’energies renovables per al  2030, la qual cosa requerirà un augment massiu de la capacitat eòlica instal·lada, passant del  creixement previst el 2022, de 204 GW, a més de 500 GW el 2030. En aquesta estratègia continental, l’electricitat produïda per aerogeneradors marins serà clau. Es tracta d’estructures de  gran grandària (entre 200 i 300 metres d’alçada per als aerogeneradors i fins a una hectàrea per als  flotadors) que requereixen d’instal·lacions especials a la vora del mar per al seu assemblatge,  càrrega i transport que no tots els ports poden oferir. 

El Port de Tarragona està treballant per captar aquest tipus d’activitat amb un alt valor afegit, ja que  genera una activitat que va més enllà dels molls del port i implica el teixit industrial de la seva zona  d’influència. Aquesta activitat requereix empreses i de mà d’obra especialitzada de sectors com la  logística, l’enginyeria, la siderometal·lúrgica, etc. per a l’assemblatge de plataforma flotants i  aerogeneradors. Els contactes mantinguts fins ara per part dels responsables de l’Autoritat Portuària  han estat molt positius. Les més de 15 empreses i joint ventures nacionals i internacionals que han  mostrat el seu interés per implantar-se en els molls tarragonins han valorat molt positivament les  instal·lacions i els serveis del Port. 

El president de l’APT, Saül Garreta, ha desplegat en els últims mesos una intensa agenda de  contactes i visites per conèixer de prop experiències similars. Recentment, es va desplaçar a Port  la Nouvelle, al sud de França, juntament amb una delegació de la Generalitat de Catalunya per  conèixer un projecte pilot amb 3 aerogeneradors flotants situats davant de la costa de Gruissan i  Port-La-Nouvelle, a 18 km de la costa, per produir 110 milions de kWh/any. 

El Port de Tarragona treballa per posicionar-se com a port base fent valer els punts forts que ja  posseeix de sortida davant possibles ports competidors a la Mediterrània occidental: espai  disponible, calats suficients, clima sec (més de 340 dies sense pluja), gran experiència en Project  Cargo (Càrrega de Projecte), i knowhow tecnològic i mà d’obra disponible al hinterland més  immediat. 

El Port de Tarragona preveu oferir dues possibles ubicacions per acollir aquesta activitat. A curt  termini, amb l’execució de la 2a fase de les obres del Moll de Balears. Una inversió que permetria  disposar de 19 Hectàrees noves per a aquest tipus d’activitat en un termini relativament curt, atès  que el projecte executiu i la seva tramitació administrativa i ambiental ja estan realitzats. Convé  recordar que la fase 1 del Moll de Balears es va executar en el període 2020-21 amb una inversió 

de 30 milions d’euros per acollir i millorar l’operativa dels creuers. La possible ubicació de muntatge  d’aerogeneradors seria perfectament compatible amb l’activitat creuerística. 

A mitjà termini, també podrien acollir l’assemblatge de plataformes flotants i d’aerogeneradors els  molls adossats del futur Contradic de Ponent, una obra de 97 Milions d’euros que Port Tarragona espera poder finançar en part amb fons CEF (Connecting Europe Facilities) i començar l’any vinent. 

Experiència en Project Cargo 

El Port de Tarragona ja té espais destinats a grans construccions o assemblatges d’instal·lacions.  L’espai destinat a assemblatge de grans estructures el dia d’avui és d’uns 36.000 m². Tot i això, un  dels avantatges amb què compta el port de Tarragona és l’adaptabilitat a la demanda per poder destinar la superfície destinada a aquest tipus d’operatives en funció de l’any i del mercat, des d’un  mínim de 24.000 m² corresponents a la nau i espai annex per a la construcció de grans elements  fins als 100.000 m² que es van destinar a aquest tipus d’usos durant l’any 2023, per exemple.  

La infraestructura portuària tarragonina té una particularitat molt destacable: una excel·lent  climatologia que permet que gairebé la totalitat dels projectes es realitzin en esplanades a l’aire  lliure. A més, aquesta característica es complementa amb les facilitats per a l’embarcament directe des del moll, així com àmplies àrees operacionals i mà d’obra especialitzada gràcies a la important  indústria auxiliar de Tarragona juntament amb el potent clúster petroquímic de la zona i de referència  per al sud d’Europa. 

Es tracta d’una activitat que té un impacte rellevant en el teixit empresarial del Camp de Tarragona  així com l’ecosistema portuari mitjançant la contractació de serveis. Així mateix, requereix mà d’obra qualificada pel que reverteix positivament en l’entorn i és clau per a la descarbonització de  l’economia i la sobirania energètica, objectius de país que el Port de Tarragona comparteix i impulsa.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Un circuit floral, durant l’acte d’inauguració d’Andoflora

Notícia següent

Desarticulen a Tarragona un grup organitzat que robava en domicilis i casinos

Notícies relacionades