El Govern espanyol declararà “zona catastròfica” els territoris arrasats pels incendis i anuncia ajudes extraordinàries

Pedro Sánchez visita les àrees més afectades pel foc i proposa un gran pacte d’Estat davant l’emergència climàtica, enmig de tensions amb els governs autonòmics del PP

20 d'agost de 2025 a les 09:42h
Actualitzat: 20 d'agost de 2025 a les 09:45h

El president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat aquest dimarts que el Consell de Ministres del pròxim 26 d’agost aprovarà la declaració de “zones catastròfiques", als territoris de l’Estat que han patit amb més duresa els incendis forestals dels darrers dies.

Aquesta mesura activarà un paquet d’ajudes econòmiques excepcionals i permetrà la mobilització de recursos addicionals per a la recuperació de les àrees devastades. El decret afectarà comarques del nord i l’est peninsular, així com diversos municipis del litoral mediterrani i zones de l’interior, algunes d’elles també afectades per pluges torrencials i inundacions recents.

La decisió arriba en un dels estius més greus en dècades pel que fa als incendis forestals, amb més de 380.000 hectàrees cremades arreu del territori estatal, segons dades oficials.

Visita a Jarilla: Institucionalitat i retrets en un escenari devastador

Sánchez va fer l’anunci des del lloc de comandament avançat de l’incendi de Jarilla (Càceres), considerat el més greu de la història recent d’Extremadura, amb més de 15.500 hectàrees cremades i un perímetre superior als 150 km. Durant la visita, el van acompanyar el ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, i la presidenta extremenya, María Guardiola.

“No esperarem una treva meteorològica per actuar. El Govern d’Espanya estarà al costat dels territoris afectats, ara en l’extinció i després en la reconstrucció,” va afirmar Sánchez.

El president va recordar que les competències en matèria d’incendis són autonòmiques, però va destacar que el sistema de protecció civil estatal i la UME han estat a disposició de les comunitats des del primer moment. En aquest sentit, ha apel·lat en tot moment a la “lleialtat institucional” i a la necessitat de cooperació entre governs per fer front conjuntament a l’emergència climàtica.

Resposta autonòmica: Entre la crítica i el reconeixement

La presidenta d’Extremadura, María Guardiola, que havia acusat dies enrere l’Executiu central de “retard en l’enviament de mitjans”, va moderar el to durant la compareixença conjunta amb Sánchez. “És cert que no tots els mitjans que vam sol·licitar divendres van arribar a temps, però també som conscients que s’ha fet un gran esforç. Agraïm a tots els professionals que treballen sobre el terreny,” va declarar.

Guardiola va reconèixer l’arribada de reforços des de nou comunitats autònomes, així com la col·laboració internacional. Va subratllar, a més, la tasca coordinada a través del Cecopi (Centre de Coordinació Operativa Integrada).

Mentrestant, el líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, mantenia la confrontació des de xarxes socials, acusant el Govern d’“improvisar i escatimar recursos” i criticant la falta d’inversió en prevenció i l’absència d’un mecanisme estatal permanent de resposta.

Resposta europea: Solidaritat internacional en marxa

La Unió Europea ha activat el mecanisme de protecció civil per donar suport a Espanya. Fins a set països han aportat recursos aeris i tècnics: França i Itàlia han enviat avions cisterna, mentre que els Països Baixos, la República Txeca i Eslovàquia han contribuït amb helicòpters especialitzats.

Aquest dispositiu europeu se suma als esforços interns, amb la participació de la UME, les brigades forestals del Ministeri per a la Transició Ecològica, la Guàrdia Civil, i equips d’emergència procedents d’Andalusia, Catalunya, Madrid, Castella-la Manxa, Castella i Lleó, Comunitat Valenciana, Aragó, Múrcia i les Balears.

Què implica ser zona catastròfica?

La declaració de zona greument afectada per emergències permet accedir a indemnitzacions per a particulars que han perdut habitatges o béns materials, subvencions i crèdits tous per a negocis i explotacions agrícoles afectades, ajuts econòmics a ajuntaments per reparar infraestructures públiques, beneficis fiscals per a empreses i autònoms de la zona, reforç dels equips d’emergència, si les condicions de risc persisteixen, i plans de reforestació i recuperació ambiental de zones especialment vulnerables.

El Govern també contempla ajuts específics per a sectors com l’agricultura, la ramaderia o el turisme, que sovint pateixen greus pèrdues arran dels incendis.

Amb l’aprovació de la declaració la setmana vinent, les administracions locals i autonòmiques podran gestionar més àgilment les sol·licituds d’ajut, mentre que els afectats hauran d’acreditar els danys per accedir a les compensacions.

El compromís del Govern, segons ha reiterat Pedro Sánchez, no es limita a l’extinció del foc, sinó que inclou un pla integral de reconstrucció i prevenció futura.

A mesura que les flames continuen actives en diversos punts del país, i amb milers de persones evacuades, el repte és majúscul. Però també és una oportunitat, com ha defensat Sánchez, per transformar la política climàtica espanyola i reforçar la capacitat de resposta davant un fenomen que "ja no és excepcional, sinó recurrent".

Sobre l'autor
Maria Lorenzo foto
Maria Lorenzo
Veure biografia
El més llegit