Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat
El Centre Nacional d’Intel·ligència (CNI) va advertir els serveis secrets del Marroc un dia abans de l’entrada massiva de migrants a Ceuta que a les xarxes socials s’estaven organitzant diversos intents per accedir a la ciutat, tant per mar com a través de la tanca fronterera.
Així consta en la documentació desclassificada sobre aquells fets, que inclou una “nota urgent” enviada pel CNI el 29 de juliol a les 18.26 h a la Direcció General de Seguretat Territorial (DGST) i la Direcció General d’Estudis i Documentació (DGED) del Marroc.
El document, definit com una “alerta primerenca”, advertia de la “planificació de diverses convocatòries” per intentar entrar a Ceuta coincidint amb la celebració de la Festa del Tron del Marroc.
Segons la informació recollida pels serveis d’intel·ligència espanyols, aquestes crides s’estaven difonent durant els dies previs a través de diferents grups i perfils de Facebook i WhatsApp.
Un grup de Facebook superava els 160.000 membres
Entre els espais detectats pel CNI hi havia un grup de WhatsApp anomenat “Assalt a la tanca de Ceuta”, des d’on s’estava preparant un intent d’entrada pel perímetre fronterer per a l’endemà de l’enviament de la nota.
La documentació també assenyala el grup de Facebook Ceuta Fnideq, que comptava amb més de 160.000 membres. Segons el CNI, en aquest espai s’havien publicat missatges que animaven a aprofitar que les autoritats marroquines estarien centrades en els actes relacionats amb la Festa del Tron per intentar arribar a Ceuta.
Un altre dels grups identificats era Hraga Ceuta, també a Facebook i amb més de 22.000 membres, on s’estaven difonent crides per passar cap a la ciutat durant aquella mateixa setmana.
El CNI indicava en la comunicació dirigida al Marroc que traslladaria qualsevol nova informació que pogués obtenir i tancava la nota agraint la “contínua col·laboració” dels serveis marroquins en aquesta qüestió.
També van ser avisades la Delegació del Govern i la Guàrdia Civil
Els avisos no es van limitar, però, a les autoritats marroquines. La documentació desclassificada revela que aquell mateix 29 de juliol, hores abans de la comunicació enviada al Marroc, el CNI ja havia traslladat informació a organismes espanyols.
A les 13.52 h, els serveis d’intel·ligència van informar la Delegació del govern espanyol a Ceuta que a les xarxes socials circulava “una crida per a assaltar la tanca i per mar demà a les 20 h”.
Només un minut després, a les 13.53 h, el CNI va advertir també la Guàrdia Civil que disposava d’informació sobre “un intent d'entrades nedant i salt a la tanca per a demà”.
Els documents desclassificats acrediten, per tant, que diferents organismes espanyols i els serveis secrets marroquins havien rebut avisos previs sobre les convocatòries que circulaven per internet abans que es produís l’entrada massiva a Ceuta.