En un moment complicat a les vies, el diputat Cèsar Ramos explica quan es notaran les millores de Rodalies, alhora que dona resposta a molts dels dubtes que tenen els usuaris. També tractem temes com la importància del Port de Tarragona al territori.
Com a portaveu del grup socialista al Congrés en matèria de transport i mobilitat que pot aportar al desenvolupament de la demarcació de Tarragona tenint en compte la situació geoestratègica envejable que tenim?
Els socialistes sempre hem entès que la millor manera de fer política és anar al territori i escoltar directament la ciutadania. Des del Govern hem analitzat quins són els potencials de cada territori. Les infraestructures de transport ens han de servir per a diverses coses. Primer, per fer competitiu al sector productiu i en això s’està invertint des de fa anys en el Corredor Mediterrani perquè quan vam arribar al Govern ens vam trobar que l’anterior Govern del PP no va fer el que va dir que faria.
Què vol dir?
Doncs que no van fer el que tocava, en canvi el Govern del president Pedro Sánchez ha invertit milers de milions d’euros en aquelles infraestructures que estaven pendents, en dos sentits, en la part de mercaderies per garantir que la zona de Tarragona tingui més possibilitats i que les seves indústries siguin més competitives. A partir de les infraestructures ferroviàries i viàries, i a partir del Port, això garantirà que aquest territori es desenvolupi d’una forma raonable. D’altra banda ens vam proposar que els ciutadans es puguin moure de la millor forma possible i Tarragona té un dèficit important, com sabeu, en tot allò que té a veure amb el servei de Rodalies.
Precisament, hi ha problema greu en aquest tema…
Sí, perquè el Govern del PP es va comprometre a invertir 4.000 milions d’euros que després mai va invertir. Ni va fer els projectes, ni els tràmits administratius corresponents, ni va invertir res a Tarragona. Nosaltres hem començat a posar recursos, hem accelerat les inversions, hem comprat trens nous que començaran a arribar enguany. Començarà la gent a notar les millores i veuran com la situació canvia. Sempre recordo a tothom que no tenim un concessionari de trens on tu vas encarregues un tren i en uns mesos el tens; quan encarregues un tren trigués uns anys a aconseguir que estigui en servei. Tarragona va ser abandonada pels Governs del PP, però ara això canviarà.
Centrem-nos en el Port, avui vostè es reunirà amb el president del Port, quines són les inversions prioritàries que el Govern considera més adients pel Port de Tarragona?
El primer que volíem i ja hem aconseguit és donar estabilitat als ports, que són un sector complex i hem aconseguit una interlocució permanent entre la patronal i els sindicats representants dels treballadors impedint així els conflictes que afecten altres parts del món. Aquí hem aconseguit que els ports siguin un referent a nivell europeu pel que fa al seu funcionament. La millor forma de connectar-nos amb el món és amb les infraestructures portuàries que permeten moure mercaderies des de qualsevol part del planeta. En això estem treballant, hem garantit l’estabilitat laboral, que no hi hagi conflictivitat i sobretot hem posat les millors condicions per tal que les mercaderies puguin entrar i sortir de forma òptima.
I Tarragona té les condicions objectives i els recursos necessaris o creu que s’ha de millorar en alguna cosa?
Tinc molt clar que el Port de Tarragona té un paper molt important, cabdal. Aquesta visita, precisament, se centra a veure les potencialitats que hem d’impulsar per tal que continuï jugant aquest paper. Teniu un teixit industrial i productiu que heu de seguir impulsant, això és el que garanteix que la gent tingui treball i de qualitat, i per això necessitem els millors centres operatius logístics, com és el cas del Port de Tarragona. Teniu les millors condicions i hem de veure com les impulsem per tal que segueixin millorant, amb inversions reals com estem fent nosaltres.
Tornem als trens, a Catalunya les dues principals àrees metropolitanes del país són les de Barcelona i Tarragona, que concentren bona part de la població. El servei de Rodalies que les connecta és clarament insuficient. Què s’està fent per solucionar-ho i quan ho notaran els ciutadans?
Miri, el Govern del PP va invertir molt en alta velocitat i no en Rodalies, ni en els trens convencionals. Nosaltres el que hem fet és igualar les inversions que es feien en alta velocitat amb les que es fan amb el tren convencional, això mai havia passat. Això permet que estiguem invertint un munt de milions en infraestructures obsoletes. Jo entenc perfectament quan a Catalunya la gent protestava perquè no tenien serveis de mobilitat en condicions, per això estem invertint molts milions i recuperant el temps perdut, comprant trens nous i millorant la situació. Jo entenc que la gent quan es fa una obra automàticament no notin les millores, però si dintre de cinc o sis mesos fem una comparació de com estem avui dia segurament els ciutadans de Tarragona veuran un gran canvi tant a nivell de temps de viatge, com en freqüència, en condicions de mobilitat, en trens nous, etcètera, que avui dia no estan notant.
O sigui, quan es notaran les millores?
Crec que les millores es començaran a notar en menys d’un mes. Enguany començaran a arribar els primers trens que ja es van comprar i quan arribin començaran a posar-se en funcionament. Els ciutadans començaran a notar aquestes millores. I quan comencin a notar-les podrem comparar-ho amb la situació que patíem fins fa relativament poc. La gent de Tarragona veurà com s’augmenten les freqüències i com augmenten les condicions de viatge i la comoditat, cregui’m, ho veurem molt aviat.