Durant l’any passat, el vandalisme grafiter sobre els trens de Renfe va generar un cost de 10,4 milions d’euros a Catalunya. A més de la neteja, a aquesta xifra se sumen les despeses indirectes que es deriven d’aquesta xacra, com ara la inversió en seguretat, tant de personal com d’altres sistemes de videovigilància, com la futura implementació de drons.
Els usuaris pateixen directament els trens vandalitzats amb pintades. Retards i trens suprimits per mancança de visibilitat o grafits als elements de seguretat que impedeixen la circulació, frenades d’emergència per pintar en mig d’un trajecte o l’olor d’aquest producte químic que resulta molt molest per als viatgers, entre d’altres.
A Catalunya
- El 2022, més de 10,4 milions d’euros són els costos generats pels grafits als trens de Renfe, uns 28.000 euros diàriament.
- Durant l’any passat, els vàndals han pintat prop de 33.000 m² de superfície en trens.
- S’han denunciat 1490 intrusions de grafiters a les nostres instal·lacions, aquest any, el que representa una mitjana de prop de quatre actes vandàlics d’aquests tipus al dia.
- El 2022, es van fer unes 4.000 hores de feina en neteja de trens.
Les xifres generals
- El 2022, més de 25,2 milions d’euros són els costos generats pels grafits als trens de Renfe, uns 69.000 euros diàriament.
- Durant l’any passat, els vàndals han pintat prop de 80.000m² de superfície en trens.
- S’han denunciat 3.559 intrusions de grafiters a les instal·lacions, aquest any, el que representa una mitjana de prop de 10 actes vandàlics d’aquests tipus al dia.
- El 2022, es van fer 10.500 hores de feina en neteja de trens.
- La presència de personal de seguretat de Renfe evita que les pintades siguin més grans, a més d’avortar l’any passat 729 incursions grafiteres.
- L’any passat el personal de seguretat de Renfe va detenir 33 grafiters i les forces i cossos de seguretat van posar-ne a disposició judicial 150.
- La pintura utilitzada pels grafiters, prop de 16.000 litres aproximadament, està composta de substàncies tòxiques, com el benzè o l’1,3-butadiè) que comporten efectes nocius sobre el medi ambient i les persones. Aquesta xifra suposa uns 40.000 pots de pintura (residu perillós contaminat).
- La retirada de grafits obliga a mobilitzar els trens cap als centres de neteja. El consum elèctric d’aquests desplaçaments equival al consum de 400.000 Kwh o cosa que és el mateix, 36 milions de bombetes enceses durant una hora o abastir el consum de més de 44.000 llars durant un dia.