Els aeroports poden ser entorns altament estressants per a les persones amb trastorn de l’espectre autista (TEA), a causa del soroll, les aglomeracions, les olors o les interaccions amb el personal de seguretat. Davant d’aquesta realitat, experts de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i la Universitat Rovira i Virgili (URV) han elaborat un conjunt de recomanacions per fer aquestes infraestructures més inclusives i accessibles.
Segons la investigació, elements habituals com les cues, els anuncis per megafonia, les olors intenses dels ‘duty free’ o els controls de seguretat poden provocar una sobrecàrrega sensorial que afecta les funcions executives de les persones autistes i pot esgotar-les durant hores o dies.
Formació, informació accessible i espais de calma
L’estudi proposa formar específicament el personal aeroportuari, oferir informació clara i visual sobre els processos i crear espais tranquils per a la regulació sensorial. També recomana introduir més flexibilitat en el tracte amb els passatgers, per exemple, permetent escollir si embarcar abans o al final del procés, o optar per distintius discrets a la targeta d’embarcament en lloc de símbols visibles com collarets o polseres.
Els investigadors han analitzat l’experiència de viatge de 300 persones per identificar els principals factors d’estrès. Els participants han coincidit en la importància de personalitzar les mesures i adaptar-les a cada individu i situació concreta.
Canvis immediats i a llarg termini
Entre les propostes d’implementació immediata, l’estudi suggereix instal·lar zones de descans, substituir els eixugadors de mans sorollosos per tovalloletes de paper, regular la intensitat de la llum i millorar la senyalització amb pictogrames o codis de colors.
De cara al futur, els experts plantegen utilitzar il·luminació natural i materials no reflectors, oferir formació contínua al personal i incorporar tecnologies avançades, com els nous escàners que permeten revisar equipatges sense treure líquids ni dispositius electrònics.
Després d’aquesta primera fase de recollida de dades, la UOC i la URV elaboraran un informe de recomanacions adreçat a companyies aèries, gestors aeroportuaris i altres actors del sector, amb propostes concretes classificades segons la seva viabilitat i impacte.
L’objectiu final, expliquen els investigadors, és garantir una experiència de viatge més segura, accessible i respectuosa amb la diversitat neurològica, i fer que volar deixi de ser una font d’angoixa per a moltes persones autistes i les seves famílies.