Trànsit reforça la vigilància de camions i furgonetes davant l'augment de trànsit previ a les festes de Nadal

La campanya es farà fins a finals de mes a diferents vies de comunicació del país per reduir la sinistralitat

19 de novembre de 2025 a les 11:55h

El Servei Català de Trànsit ha posat en marxa aquest mes una campanya de control i vigilància de camions i furgonetes a diferents carreteres catalanes. L'objectiu és reduir la sinistralitat amb l'augment d'aquests vehicles pel Black Friday i els dies previs al Nadal. Un dels controls s'ha muntat aquest dimecres al matí a l'autovia A-2 a l'altura del Bruc (Anoia). "El que controlem sobretot són les hores de conducció i descans", detalla Xavier Álvarez, caporal del Grup de Transports de la Regió Policial Central. El mínim són 9 hores de descans perquè "estiguin en les condicions òptimes a la carretera", detalla. Els incompliments poden comportar diferents sancions i, en el pitjor dels casos, la prohibició de circular.

"La immobilització del vehicle és el que més mal els fa als conductors, però prioritzem la seguretat a la carretera i no pas que continuïn conduint", explica a l'ACN el representant de l'àrea de trànsit a la regió. Alguns conductors solen portar un altre camió per fer la substitució amb l'objectiu de "moure ràpid la mercaderia".

Un dels controls que es fan aquest dimecres és a l'autovia A-2, una de les vies estratègiques que controlaran amb dispositius com aquest. "És una carretera principal, que comunica Madrid amb Barcelona i on hi ha un gran flux de trànsit amb les comarques de Ponent". Això fa que hi hagi "molt moviment de camions i furgonetes", remarca Álvarez.

El dispositiu d'aquest dimarts a l'A-2 al seu pas pel Bruc és el que s'anomena un "control integral", segons ha detallat Álvarez. D'una banda, s'ha instal·lat un radar i, de l'altra, també s'ha col·locat un aparell nou que es diu DRSC. Aquest instrument permet fer una lectura remota dels tacògrafs dels camions i examinar fins a 25 ítems, com ara el temps de descans, si el vehicle circula correctament o si està manipulat. El caporal de Trànsit a la regió Central assegura, però, que cada cop troben menys incidències, tot i que la falta d'hores de descans és encara una de les infraccions més habituals. Quan aturen el camió, també fan les proves d'alcoholèmia i el test de drogues si l'agent ho creu necessari.

En els punts de control, els efectius de trànsit fan inspeccions, tant dels vehicles com dels conductors. L'objectiu és reduir el nombre de morts i de ferits greus en accident de trànsit; garantir la seguretat en la mobilitat d'aquest tipus de vehicles i de la resta d'usuaris de la via; augmentar la percepció de control sobre aquests tipus de vehicles, per tal d'evitar la competència deslleial al sector del transport, i denunciar les infraccions en matèria de trànsit i transports detectades. Per Álvarez, campanyes com aquestes es fan durant tot l'any. "Volem treure de la carretera aquells conductors que no han descansat bé", afegeix.

Segons els Mossos, la conducció de camions i furgonetes no es fa de la mateixa manera que la d'un turisme. El comportament dinàmic dels vehicles és diferent, especialment quan van carregats. Això fa que hi hagi una major incidència de sortides de la via i bolcades per la càrrega excessiva, la mala estiba d'aquesta i l'excés de velocitat.

Sobre l'autor
Adrià Torres foto
Adrià Torres
Veure biografia
El més llegit