Renfe xifra en 1,4 milions els viatgers afectats pels grafitis a Rodalies el 2025

Antonio Carmona destaca el cost social i econòmic del vandalisme als trens i les mesures per combatre’l

18 de desembre de 2025 a les 07:54h

Segons ha anunciat el portaveu institucional de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, durant una visita a la base de manteniment de Cornellà, s'estima que al llarg del 2025 han estat perjudicats fins a 1,4 milions de passatgers de Rodalies per culpa dels grafitis. Aquest fenomen vandàlic provoca conseqüències directes en el servei ferroviari.

Carmona ha explicat que "aquest tipus de vandalisme ens afecta a tots perquè té un cost social amb supressions de trens, retards o incomoditat a l'hora de viatjar". A més, ha detallat que enguany la companyia ha invertit gairebé 7 milions d'euros en la neteja d’aquestes pintades i continua aplicant "" per fer front a aquesta "xacra".

Malauradament, malgrat una disminució en el nombre d’actes vandàlics respecte a l’any anterior, fins al 30 de novembre, s’han netejat aproximadament 58.000 metres quadrats afectats per grafits.

Llocs més afectats i preferències dels grafiters

Carmona ha subratllat que "el millor grafit que pot tenir un tren és el vinilat de Rodalies de Catalunya" i ha afegit: "és el que volem i desitgem pels 272 trens que circulen per Catalunya". La major part dels actes es concentren en zones on els combois estan estacionats així com en estacions com Montcada Bifurcació, Estació de França i L'Hospitalet.

Dades econòmiques i operatives del vandalisme

L’impacte econòmic acumulat fins al final de novembre ascendeix a uns 6,7 milions d’euros. Aquesta quantitat cobreix tant els costos directes associats a la neteja com els indirectes derivats del trastorn als usuaris o la indisponibilitat temporal dels trens.

Carmona també ha puntualitzat que alguns combois han quedat immobilitzats fins a un total acumulat de 654 dies sense poder circular, especialment quan les pintades dificulten la visibilitat del conductor o comprometen la seguretat. Això implica una reducció significativa en la capacitat operativa disponible.

Evolució dels actes vandàlics i mesures implementades

S’han registrat un total de 887 actes vandàlics fins al 30 de novembre, suposant una caiguda d’entre un 25% i un 30% respecte a l’any precedent. Renfe atribueix aquesta millora al reforç específic en punts crítics detectats dins la xarxa ferroviària catalana, així com a les accions coordinades amb els Mossos d’Esquadra, Adif i el Departament de Territori incloses dins del pla urgent contra aquests fets.

A més, s’ha destacat que la inversió destinada a seguretat ja supera els 20 milions d’euros.

Avaluació institucional sobre sancions per als grafitis

Dins la mateixa visita institucional hi ha participat també la directora general de Transports i Mobilitat Generalitat, Susi López, qui ha qualificat els grafitis als trens com un problema "de primer ordre". Ha expressat confiança que l’enduriment previst pel Govern respecte a les sancions vinculades als actes vandàlics —amb multes màximes properes als 90.000 euros — contribueixi a minimitzar-ne l'impacte.

López va afirmar: "Tothom li està donant importància. Volem traslladar un missatge clar: tolerància zero envers els grafitis.”

Manteniment regular dels combois Rodalies a Cornellà

A la base tècnica situada a Cornellà de Llobregat es duen a terme tasques essencials com ara la neteja i l’aplicació del vinilat sobre els trens. Cada unitat necessita passar per una revisió bianual cada quatre anys —que suposa cinc dies fora servei— així com una inspecció més profunda cada vuit anys durant aproximadament mes i mig on es desmunten completament.

L’aplicació del vinilat forma part integral d’aquest procés quinquennal amb un cost mitjà estimat entorn dels 22.000 euros per tren (segons sèrie). En termes anuals es renoven uns 30 combois, fet pel qual l'import global se situa prop dels 670.000 euros anuals aproximadament.

Sobre l'autor
Ismael Lobo
Ismael Lobo García
Veure biografia
El més llegit