Proposen eliminar l'IVA de productes bàsics com la llet, la carn, el peix, ous, verdures o conserves

El líder del PP també planteja duplicar els beneficis fiscals per fills a l’IRPF i portar el paquet de mesures al Congrés

24 de setembre de 2026 a les 16:14h

Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara

El president del Partit Popular, Alberto Núñez Feijóo, ha presentat aquest dijous un paquet de mesures fiscals amb el qual proposa situar al 0% l’IVA d’una àmplia cistella d’aliments bàsics, reduir del 21% al 10% el de l’energia i augmentar els beneficis fiscals per a les famílies amb fills. El PP ha anunciat que traslladarà les propostes al Congrés dels Diputats perquè siguin debatudes i votades.

La proposta alimentària inclou productes com llet, formatges, ous, olis, fruites, verdures, carn, peix i conserves. Actualment, part d’aquests aliments, com la llet, els formatges, els ous, les fruites, les verdures i l’oli d’oliva, tributen al tipus superreduït del 4%, mentre que altres aliments estan subjectes generalment al 10%.

Feijóo ha defensat les mesures com una fórmula per augmentar la renda disponible de les famílies i reduir els costos que acaben repercutint en el consumidor.

 

El doble de beneficis per cada fill a l’IRPF

Un altre dels eixos del pla és duplicar temporalment les quantitats vinculades als descendents en l’IRPF.

La proposta del PP planteja passar dels 2.400 als 4.800 euros pel primer fill, dels 2.700 als 5.400 pel segon, dels 4.000 als 8.000 pel tercer i dels 4.500 als 9.000 euros a partir del quart.

En el cas dels fills menors de tres anys, el suplement passaria dels 2.800 als 5.600 euros. Feijóo ha calculat que, per a una família amb dos fills, l’aplicació de la mesura entre l’agost i el desembre representaria uns 400 euros més de renda disponible, segons l’estimació presentada pel mateix PP.

El líder popular també ha reclamat adequar l’IRPF a la inflació, argumentant que l’augment dels preus ha incrementat indirectament la càrrega fiscal de les llars.

 

Rebaixar l’IVA de l’energia al 10%

El PP també planteja recuperar un IVA del 10% per a l’energia, davant del tipus general del 21%. El Govern ja havia aplicat temporalment aquesta reducció durant el 2026 en el marc de les mesures adoptades per l’impacte de la crisi a l’Orient Mitjà, però algunes d’aquestes rebaixes van decaure posteriorment.

En paral·lel, Feijóo proposa reduir els costos dels agricultors, ramaders i pescadors en conceptes com fertilitzants i combustibles, com també posar en marxa un pla de xoc per desbloquejar capacitat a la xarxa elèctrica.

 

Mesures també per als autònoms

El paquet incorpora igualment la petició d’avançar en l’exempció de l’IVA per als autònoms que facturin menys de 85.000 euros anuals, una mesura que el PP vincula a la normativa europea.

Feijóo ha defensat també una reducció de càrregues administratives i ha proposat que, per cada nova normativa estatal, se’n deroguin tres d’anteriors que es considerin innecessàries.

Durant la seva intervenció a Alovera, Guadalajara, el líder del PP ha reclamat al govern de Pedro Sánchez que “abandoni el triomfalisme” sobre la situació econòmica i ha afirmat que l’increment del cost de la vida continua afectant el poder adquisitiu de les famílies.

Sobre l'autor
eric mendo foto
Eric Mendo
Veure biografia
El més llegit