El Departament d’Economia i Finances del Govern de la Generalitat ha fet balanç del primer any de feina, destacant projectes com el Pla Catalunya Lidera, la millora del finançament autonòmic, els suplements de crèdit aprovats per tirar endavant les despeses més importants; o els Préstecs d'Emancipació que s'han posat en marxa per als joves.
Pla Catalunya Lidera
El Pla Catalunya Lidera és una estratègia ambiciosa i transversal que aspira a reforçar el posicionament econòmic de Catalunya i situar-la entre les regions punteres d’Europa, a més de convertir el país en el motor econòmic d’Espanya.
El pla mobilitzarà 18.500 M€ en els pròxims cinc anys (13.700 M€ de la Generalitat i 4.800 M€ de crèdits de l’ICF). Un nou operador canalitzarà i executarà les inversions previstes.
Millora del finançament autonòmic
Aquesta ha estat una de les prioritats per a l'Executiu durant el primer any de Govern, continuant amb el desplegament dels acords investidura. Així ho ha recollit l’acord de les bases del nou model de finançament en el marc de la Comissió Bilateral Estat-Generalitat del 14 de juliol.
En aquest marc, s’han creat ja 200 noves places a l’Agència Tributària de Catalunya (ATC) i establert el full de ruta del seu creixement amb l’objectiu de reforçar-la tècnicament i tecnològicament per assolir-ne el compliment dels acords.
Suplements de crèdit
El Govern ha aprovat tres suplements de crèdit per valor de 3.936,7 M€, pactats amb ERC i Comuns. Així, s’ha aconseguit aprofitar els ingressos més alts que ha tingut la Generalitat i incrementar la despesa respecte al 2023, que va ser el darrer any en què es van aprovar pressupostos.
Fiscalitat més justa
A més, la consellera d’Economia ha impulsat mesures per aconseguir una fiscalitat més justa, entre les quals destaca la rebaixa d’un punt en el tipus del tram més baix de l’IRPF, que cau del 10,5% al 9,5% i s’equipara, així, al d’altres comunitats autònomes. També s’ha simplificat l’escala (de 9 a 8 trams). Les modificacions afavoreixen els contribuents amb una base liquidable inferior als 33.000 anuals, el 63% del total.
Pel que fa a la deducció de l’IRPF per lloguer de l’habitatge habitual, s’ha apujat l’import de deducció dels 300 € als 500 € i s’han modificat els requisits d’edat (de 32 a 35 anys) i de renda (de 20.000 a 30.000 €) per a poder-la aplicar. S’han establert tres noves deduccions pel lloguer habitual de les víctimes de violència masclista; per l’acolliment de menors d’edat i per les inversions a societats cooperatives agràries i d’habitatge.
Simplificació de la contractació
Mitjançant un decret llei, s’han ampliat els llindars perquè els departaments i entitats puguin licitar directament obra pública. S’afavoreix la participació de les petites i mitjanes empreses amb mesures com la divisió per lots o el pagament directe de la Generalitat als subcontractistes en cas d’impagament.
Préstecs Emancipació
S'han impulsat els Préstecs Emancipació des de l’Institut Català de Finances (ICF), amb un import de 500 M€ en cinc anys per ajudar els joves d’entre 18 i 35 anys a pagar l’entrada del seu primer habitatge. La mesura cobreix el 20% del valor de l’immoble, amb un topall de 50.000 euros, amb un 0% d’interès i a retornar un cop la hipoteca ja estigui pagada. Els ajuts es canalitzen a través de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.