El personal de suport dels Bombers denuncia falta d’efectius i sobrecàrrega de feina

Tot i no intervenir directament amb casc i mànega, desenvolupen funcions essencials perquè els Bombers puguin actuar en les millors condicions

25 d'agost de 2026 a les 21:32h

El personal laboral que dona suport al cos de Bombers de la Generalitat denuncia falta de personal, sobrecàrrega de feina i un augment dels nivells d’estrès, una situació que, segons els treballadors, pot acabar afectant la capacitat de resposta dels serveis d’emergències.

Aquest col·lectiu inclou, entre altres, els operadors de control, els conductors i els Equips de Prevenció Activa Forestal (EPAF). Tot i no intervenir directament amb casc i mànega, desenvolupen funcions essencials perquè els Bombers puguin actuar en les millors condicions.

Operadors de control: 20 persones per a gairebé sis milions d'habitants

Els operadors de control són els encarregats de recollir les trucades d’emergència, activar els recursos dels Bombers i assessorar la ciutadania en qüestions de seguretat.

A Catalunya hi ha sis sales territorials i una sala central. Segons Ester Amaro, tècnica operadora de control i delegada d’IAC-CATAC, en un torn de dia hi pot haver una vintena d’operadors per donar servei a gairebé sis milions de persones, mentre que a la nit la xifra baixa fins a una dotzena.

Amaro alerta que la situació es complica especialment durant incendis, aiguats o ventades, i reclama disposar dels mínims necessaris per garantir la seguretat.

“El que ens fa més por és no poder arribar a la trucada d’un ciutadà o no poder contestar quan un bomber demana més recursos.”

Només una trentena de conductors per a tot Catalunya

Els conductors tenen una funció logística que inclou transportar material i avituallaments als parcs i als serveis, així com gestionar el canvi d’ampolles, màscares i equips de protecció.

Segons Àlvaro Orts, conductor de la Direcció General de Prevenció d’Incendis i delegat d’IAC-CATAC, només hi ha una trentena de treballadors per tot Catalunya.

El servei logístic funciona de dilluns a divendres, de set del matí a tres de la tarda, mentre que els Bombers treballen les 24 hores del dia. Aquesta diferència, denuncia Orts, provoca que part de les tasques s’acumulin.

Quan els conductors no estan disponibles, algunes d’aquestes funcions les acaben assumint els mateixos Bombers, que han de deixar temporalment les seves tasques operatives per cobrir les necessitats logístiques.

Els EPAF alerten que sovint treballen amb menys efectius

Els Equips de Prevenció Activa Forestal (EPAF) participen en tasques de prevenció i extinció d’incendis i també intervenen en serveis relacionats amb aiguats i ventades.

A Catalunya hi ha uns 90 treballadors EPAF distribuïts en nou seus. Durant els incendis poden obrir línies de pas, facilitar l’accés dels Bombers, fer guàrdies i controlar possibles represes.

Ferran Blanco, membre de l’EPAF de Granollers i delegat d’UGT, assegura que els equips sovint treballen per sota dels efectius previstos.

“Treballem en grups de quatre, però en moltes de les situacions ens trobem que som tres persones, a vegades menys.”

Blanco considera que aquesta manca d’efectius també pot afectar la seguretat dels mateixos treballadors, especialment durant les intervencions en incendis.

La Generalitat prepara una nova escala de suport

La Direcció General de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvaments defensa que hi ha un procés en marxa per donar resposta a aquesta situació.

Fa un any es va aprovar una nova classificació professional, l’escala de suport, que permetrà integrar dins del cos de Bombers diferents categories que actualment formen part del personal laboral. Els treballadors passarien a ser funcionaris i continuarien desenvolupant funcions de suport operatiu.

Abans, però, cal completar el procés d’estabilització del personal laboral temporal. Un cop finalitzat, els treballadors que obtinguin una plaça fixa podran presentar-se al concurs oposició per accedir a les places reservades de la nova escala.

La Direcció General assegura que els processos d’estabilització, concursos de mobilitat i altres tràmits administratius ja estan en marxa i que al setembre començarà a treballar amb els sindicats en les condicions de la futura escala.

Un reforç provisional mentre no arriba la nova escala

La Generalitat admet que la implantació de l’escala de suport serà un procés llarg i assegura que cal actuar mentrestant sobre les mancances actuals.

Per aquest motiu, al setembre està previst començar a treballar en un nou dimensionament del personal laboral, amb l'objectiu de reforçar les categories que actualment presenten més necessitats.

La subdirectora general de persones i organització de la Direcció General, Alexandra Sayegh, assegura que l’administració és conscient de les mancances de personal i defensa que el projecte de l’escala de suport continua avançant.

Els treballadors, però, consideren que no han notat canvis des de l’aprovació de la nova escala i denuncien que, de moment, encara no hi ha una data concreta per a la seva implementació.

Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara