El Govern espanyol va iniciar els tràmits per a estudiar les diferents possibilitats encaminades a introduir un nou sistema de peatges en totes les autovies del país a partir de 2024, tal com es va comprometre amb Brussel·les a canvi de rebre els fons europeus valorats en 70.000 milions d’euros en subvencions.
En aquest sentit, el pla s’ha avançat al País Basc, que ja compta amb peatges a l’A-636 entre Beasain i Bergara. Es tracta de la primera autovia de pagament i la primera en emprar el sistema conegut com a ‘free-flow’ o sistema de pagament d’arcs.
La Direcció General de Carreteres, dependent del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, ha encarregat a la consultora pública Ineco l’elaboració de nou informes per a valorar un nou sistema de finançament de les carreteres, segons la documentació publicada en el portal de contractacions.
El cost d’aquests serveis ascendirà a 1,4 milions d’euros i el termini establert serà de 10 mesos. Ineco ja ha contractat els serveis de KPMG Advocats per 89.000 euros per a realitzar el servei d’assessoria i consultoria jurídica especialitzada en matèria fiscal i tributària en l’àmbit de les carreteres, com a part d’aquest contracte.
El mes de juny passat, la ministra d’aquest àmbit, Raquel Sánchez, va descartar iniciar el debat corresponent amb el sector per a començar a dissenyar aquest pla, amb l’objectiu de donar prioritat a la situació econòmica, llastrada tant per la pandèmia com per la guerra a Ucraïna.
D’aquesta manera, el 10 de juny es va formalitzar el contracte intern entre la Direcció General de Carreteres i Ineco, i el passat 10 d’agost aquesta empresa va adjudicar els serveis de consultoria a KPMG. Tots els documents apunten a l’any 2024 com l’any a partir del qual “podrien” implantar-se els peatges.