El Govern espanyol ha evitat haver d’implementar el pagament obligatori de peatges a totes les autopistes i autovies del país a partir del 2024. Era una mesura pactada amb Brussel·les i una de les més polèmiques de cara a la nova legislatura, en cas que Pedro Sánchez aconsegueixi tirar endavant la investidura davant el possible fracàs de Feijóo la pròxima setmana.
Segons ha avançat el diari ‘El País’, el Govern espanyol ha pactat amb Europa retirar aquesta mesura a canvi de potenciar el transport sostenible. Les mateixes fonts indiquen que la Comissió Europea hauria donat el vistiplau a la mesura, tot i que encara quedarien alguns detalls per tancar.
La mesura del pagament de peatges era una mesura acordada amb Europa a canvi de poder rebre els fons associats al Pla de Recuperació, del qual Espanya encara ha de rebre 8.000 milions d’euros en el sisè tram. Ara, però, no serà necessari aplicar-la si el Govern espanyol aposta decididament per fomentar el transport sostenible, especialment el ferroviari.
Així, el Govern espanyol s’hauria compromès a tirar endavant una Llei de Mobilitat Sostenible “per millorar la planificació, coordinació i eficiència de les polítiques de transport públic, donar suport a la digitalització del transport i l’ús del transport públic”. Aquesta llei “inclouria mesures específiques per promoure el transport ferroviari de mercaderies, que contribueixi a reduir les emissions del transport terrestre de mercaderies”.
La nova llei tindria tres pilars fonamentals. Per una banda, s’implantaria un programa de desenvolupament d’autopistes ferroviàries allà on siguin viables, sempre que hi hagi interès empresarial per a desenvolupar-les.
També es desplegarien inversions econòmiques durant cinc anys en l’aposta del tren per a transport de mercaderies: “la bonificació dels cànons ferroviaris per al trànsit de mercaderies durant un període mínim de cinc anys”.
Finalment, també es treballarà en mesures d’incentiu per canviar del trànsit per carretera al trànsit ferroviari i l’impuls per la modernització i innovació en el sector del transport ferroviari.