L’acord pel traspàs integral de Rodalies només inclou per ara les vies de l’R1, l’R2 i l’R3

Avatar photo

L’acord entre ERC i el PSOE per al “traspàs integral” de Rodalies només preveu, per ara, que la Generalitat assumeixi la infraestructura ferroviària de les línies de la línia del Maresme de l’R1, la línia Sant Vicenç de Calders-Barcelona de l’R2 i la línia Papiol-Hospitalet-Vic-Puigcerdà de l’R3. Segons el document pactat entre totes dues formacions, només es farà el traspàs dels trams on circulin exclusivament trens de titularitat catalana, tot i que es crearà una comissió per analitzar-los tots i considerar si en el futur se’n podrien traspassar més. Així mateix, l’acord per crear la nova empresa pública Rodalies Catalunya especifica que els temes “estratègics” s’hauran d’aprovar per majoria qualificada.

ERC i el PSOE han acordat crear l’empresa pública Rodalies Catalunya, amb una participació majoritària de la Generalitat, que es dotarà dels “recursos materials i humans que avui són utilitzats i necessaris per la prestació dels serveis de Rodalies” per part de Renfe. L’empresa tindrà un consell d’administració amb participació paritària de la Generalitat i l’administració estatal, però amb un president amb vot de qualitat, proposat per l’executiu català.

Els dos partits han pactat que, els temes que es considerin “estratègics” per a l’empresa Rodalies Catalunya -i que s’establiran en els seus estatuts- s’hauran d’aprovar per “majoria qualificada”. Això vol dir que el vot de qualitat del president podria no ser suficient per aprovar determinats canvis sense l’aval dels consellers recomanats pel govern espanyol.

Per garantir el personal i les condicions laborals, l’acord també estableix que la nova empresa comptarà amb un “conveni de col·laboració” amb Renfe per “assegurar la mobilitat laboral entre totes dues i el manteniment dels drets adquirits”. Els sindicats de maquinistes ja han alertat aquest dijous que estan en contra del traspàs, per les implicacions laborals que podria comportar-los.

Traspàs de la infraestructura

L’acord entre el PSOE i ERC indica, pel que fa a la infraestructura ferroviària -és a dir, les vies, catenàries, etc- que es traspassarà la titularitat en els casos en què només hi passin trens de titularitat de la Generalitat. Per tant, els trams d’infraestructura per ara contemplats en l’acord són la línia del Maresme de la R1, la línia Papiol-Hospitalet-Vic-Puigcerdà de la R3 i la línia Sant Vicenç de Calders-Barcelona de la R2.

Tot i això, el pacte estableix que a l’hora de determinar quins trams es traspassen “s’inclourà tota la xarxa ferroviària, sense excloure cap tram, amb el propòsit de valorar possibles traspassos futurs de trams diferents”.

Per fer aquest traspàs es crearà, diu el pacte, una “comissió Generalitat-Administració General de l’Estat” per determinar el marc normatiu necessari i les “condicions econòmiques associades”. Caldrà definir, així, els actius en infraestructures que es traspassen, les necessitats econòmiques per al seu manteniment, i els acords que garanteixin la gestió i el control de la circulació ferroviària i el compliment de les normes de seguretat.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Aturen un repartidor per saltar-se un semàfor a Reus i l’enxampen carregat de droga

Notícia següent

Mor un home de 52 anys en caure d’un segon pis

Notícies relacionades