El Govern ha anunciat aquest dissabte que, a partir del curs vinent, s’implementaran mesures addicionals per millorar els coneixements en ciències dels alumnes de secundària. També s’ampliarà la formació del professorat en didàctica de les ciències per millorar la qualitat de l’ensenyament i garantir que l’alumnat adquireixi els coneixements bàsics d’aquesta etapa. D’altra banda, la consellera d’Educació, Esther Niubó, ha afegit que s’incorporaran 150 nous auxiliars de conversa en llengua anglesa. Tot plegat, ha dit, per revertir uns resultats que, reconeix, “no són bons” i “deixar enrere la davallada que s’arrossega des del 2015”. La consellera demana “complicitat i confiança” en el conjunt del sistema educatiu “per remar” conjuntament.
L’endemà de fer-se públics els resultats de les proves de final d’etapa de 6è de primària i 4t d’ESO, la consellera d’Educació, Esther Niubó, ha assegurat que el Govern destinarà “tots els esforços” a revertir la caiguda de rendiment acadèmic dels alumnes catalans, una tendència que, ha dit, es manté des del 2015.
Pel que fa a secundària, on els resultats mostren que els alumnes no han superat les proves d’anglès, ciències ni matemàtiques. La consellera ha anunciat que s’implementaran mesures addicionals. Entre aquestes, destaquen les concrecions curriculars en el conjunt de les matèries científiques. A més, es reforçarà i s’ampliarà la formació del professorat en didàctica, amb l’objectiu que l’alumnat finalitzi l’etapa amb els coneixements científics plenament assolits.
En l’àmbit de l’anglès, l’altra matèria en què l’alumnat no han superat les proves, la consellera ha anunciat que el proper curs s’incorporaran 150 nous auxiliars de conversa en llengua anglesa, amb l’objectiu de reforçar l’aprenentatge oral i la competència comunicativa dels estudiants. En aquest sentit, ha assenyalat que els resultats evidencien “una certa desigualtat: tenim un percentatge important d’alumnes amb un assoliment excel·lent, però també un altre percentatge significatiu d’alumnes que no assoleix els mínims establerts”.
Anàlisi exhaustiva dels factors
La consellera ha recordat que el Govern ha encarregat a l’Agència d’Avaluació i Prospectiva de l’Educació una anàlisi “exhaustiva” dels resultats obtinguts pel conjunt de centres educatius, amb l’objectiu d’identificar els factors que expliquen aquests baixos rendiments. A partir d’aquest diagnòstic, ha assegurat, s’impulsaran les mesures didàctiques, pedagògiques i organitzatives “necessàries” per revertir la situació.
D’altra banda, també ha remarcat que el Govern va aprovar al maig un programa per a la millora de la llengua i les matemàtiques. Mitjançant aquest pla, el Departament d’Educació i Formació Professional inclou un seguit d’accions i mesures que es començaran a desplegar el curs 2025-26, i d’altres que ja estan en marxa i que es mantindran o reforçaran. El Govern hi destinarà 130 milions d’euros.
Confiança i complicitat
Tot i reconèixer que els resultats de les proves no són bons, Niubó demana “complicitat i confiança” en el conjunt del sistema educatiu “per remar” conjuntament. La consellera ha fet aquestes declaracions abans de tancar la 7a Universitat Catalana d’Estiu a Manresa, que aquest any ha girat entorn de les claus del futur de l’ensenyament.