El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha anunciat aquest dijous que l’Estat invertirà més de 1.530 milions d’euros als ports de Barcelona i Tarragona. Segons ha concretat en un acte a les Canàries, s’invertiran 1.226 milions a la terminal barcelonina, on es volen impulsar projectes ja en marxa com els desenvolupaments del sud, els nous accessos ferroviaris o la construcció de nous molls. Pel que fa a Tarragona, es destinaran 304 milions a la millora de les instal·lacions i dels accessos viaris i ferroviaris, entre d’altres. Segons Puente, Catalunya serà el territori amb més volum d’inversió durant el període 2025-2029.
Dels més de 1.530 milions d’euros d’inversió als ports estatals catalans, 1.090 milions es recullen en el capítol d’infraestructures, una quantitat que representa el 71% del total. Amb això es volen millorar infraestructures i instal·lacions per augmentar la capacitat i afrontar els reptes de la demanda. En segon lloc, es preveuen 281 milions d’euros per a accessos viaris i ferroviaris.
L’Estat també preveu destinar 124 milions d’euros a impulsar la sostenibilitat ambiental als ports catalans i 18,5 milions per al desenvolupament de projectes “port-ciutat”, amb l’objectiu d’apropar els ports a la ciutadania i millorar la qualitat de vida. Segons el pla inversor conegut aquest dijous, el 2025 es volen gastar 185 milions, una xifra que creixerà fins als 270 el 2026 i que superarà els 340 anuals els anys 2027, 2028 i 2029.
En el cas concret del Port de Barcelona, rebrà 1.226 milions d’euros fins al 2029, dels quals la major part —859 milions d’euros— es destinaran a ampliar i millorar la infraestructura i les seves instal·lacions. Uns altres 252 milions s’invertiran en accessos viaris i ferroviaris, uns 93 milions en projectes de sostenibilitat, 13 milions en projectes port-ciutat i 9,8 milions en seguretat.
Tal com ha recordat el Ministeri de Transports, entre els principals projectes actualment en marxa destaquen els desenvolupaments del sud del port de Barcelona, els nous accessos ferroviaris i viaris, la quarta fase d’ampliació del moll Adossat i la construcció de tres nous atracaments al moll de l’Energia. A més, també hi destaca la implantació del subministrament elèctric a vaixells a les terminals de creuers.
Per la seva banda, el Port de Tarragona rebrà 304 milions d’euros, dels quals la major part (231 milions) es destinaran a infraestructures i a la millora d’instal·lacions; 31 milions, a sostenibilitat; 29 milions, a accessos viaris i ferroviaris; 8 milions, a seguretat; i, finalment, 5 milions, a projectes port-ciutat. Entre els projectes en marxa al port de Tarragona destaquen l’ampliació del moll de les Balears i el desenvolupament urbanístic de la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL).
