El preu de les matèries primeres agràries, com els olis, els cereals o la carn – segons l’índex de preus dels aliments de la FAO – va pujar a l’octubre un 30% respecte a l’any passat. Els preus dels aliments al món estan al seu nivell més alt des del juliol del 2011.
Hi ha diversos motius per aquesta escalada: les condicions meteorològiques adverses que dificulten les collites, l’encariment dels fertilitzants, sumat als elevadíssims costos de l’energia i el transport.
Uns costos que ja s’han començat a traslladar a la cistella de la compra. De fet, l’IPC del mes d’octubre se situa en el 5,5%.
L’aliment bàsic que més han pujat aquest any és l’oli amb un 22%.
L’aigua, els refrescos i els sucs s’han incrementat un 7,6%. Puja també el preu de la carn: el xai, el pollastre o el cabrit. Es paguen més cars també els ous, un 4% més que a principis d’any i també paguem més cara la fruita i les hortalisses (3,5%).
A l’altra cara de la moneda, paguem més barats, el peix (-2,7%) i el sucre (-2,5%)