Els 10 errors més comuns de conduir en un temporal

Es recorden els deu errors més comuns en conduir davant la presència d’un temporal, entre ells el “fals mite” de no frenar, donada l’extensió dels frens ABS en l’actualitat. Així ha ho remarcat l’empresa de Valladolid, Rivekids.

Així, es recorda com conduir de manera segura si en aquests dies les conseqüències meteorològiques derivades de la depressió aïllada en nivells alts (DANA) afecta directament en un desplaçament.

Així, el primer consell és bandejar la idea estesa fa temps que frenar amb gel, pluja o neu en la calçada era més perillós que no fer-ho, perquè el conductor no era capaç de frenar bombant adequadament el pedal de fre, ja que des de l’extensió dels sistemes d’ABS en els vehicles aquesta situació ha passat a ser ja “un mite” i el que s’ha de fer en una situació d’emergència és frenar a fons i dirigir el vehicle cap a l’escapatòria, és a dir, al lloc contrari al que ens dirigim al possible impacte.

S’ha incidit en què les condicions de la via són determinants en la seguretat viària i, davant la presència de circumstàncies meteorològiques adverses com a aigua, gel o neu en la calçada considera necessari advertir als conductors del que no han de fer per seguretat.

En aquest context, destaca els deu errors més comuns en conduir sota aquestes circumstàncies o que també poden implicar una multa al conductor.

“Una de les coses més importants és que el conductor domini el vehicle en qualsevol situació i per això ha d’adaptar la seva manera de conduir a les circumstàncies de la via”, ha assenyalat el director de Rivekids, José Lagunar, qui ha incidit en què davant l’aigua, calamarsa o neu la suavitat en les maniobres podrà ajudar “molt”, al que se sumen tecnologies com l’ABS en cas de condicions de pista molt lliscants, “però la distància de frenat mai serà com en sec”.

BON ÚS

Altre error a vegades és no usar bé els frens, perquè el que s’ha de fer en cas d’emergència és “frenar i dirigir-se cap a l’escapatòria”, encara que per a això es necessita que els pneumàtics estiguin en bones condicions, igual que la bona suspensió i les pròpies pastilles de fre.

D’altra banda, es recorda la importància de respectar la distància de seguretat, que precisament descriu l’Article 22 de la Llei de Seguretat Viària “el conductor d’un vehicle que circuli darrere d’un altre ha de deixar entre tots dos un espai lliure que li permeti detenir-se, en cas de frenada brusca, sense col·lidir amb ell, tenint en compte especialment la velocitat i les condicions d’adherència i frenat”.

Un altre error comú és parar el cotxe en una zona prohibida. “És més que probable que un temporal com DANA posi al límit a més d’un conductor i ens enxampi en situacions límit, on o bé per la seguretat dels ocupants o perquè necessitem descansar per l’estrès, necessitem detenir el vehicle”, ha assenyalat Cassetó.

Per això, ha recordat que en aquestes situacions de pluja intensa o calamarsa detenir-se pot ser l’opció més correcta però no es pot fer “de qualsevol manera” i sempre s’ha d’evitar fer-ho en corbes, canvis de rasant, interseccions o en qualsevol altre lloc en el qual s’obstaculitzi la circulació, a més de ser molt perillós per a la seguretat viària, se sanciona amb una multa de 200 euros.

Tampoc detenir-se enmig de l’autovia sota un pont per a guardar-se de la calamarsa és una bona idea, a més de que està prohibit, atès que l’acumulació de vehicles pot resultar molt perillosa, ha agregat.

Així, recorda que per a qualsevol detenció cal senyalitzar adequadament el vehicle amb els triangles o amb el senyal lluminós V16, encara que RiveKids aconsella millor reduir la velocitat i seguir fins al primer desviament o zona de descans.

D’altra banda, l’empresa ha destacat la importància d’un bon estat i col·locació dels pneumàtics, únic element del vehicle que entra en contacte amb l’asfalt. D’aquesta manera, post seguretat, s’han d’evitar pneumàtics desgastats (la profunditat mínima establerta és de 1,6 mil·límetres, per la qual cosa, si el dibuix del pneumàtic està per sota, ja no aporta la seguretat necessària i es considera una infracció greu), en mal estat o diferents en li mateix eix.

BONA VISIBILITAT

Un altre dels elements a tenir en compte és el manteniment del parabrisa, que ha d’evitar mantenir-se brut, danyat o esquerdat i ha de permetre la visibilitat “diàfana” del conductor sobre la via, com recull l’article 19 del Reglament General de Circulació.

Lagunar ha explicat que el parabrisa no pot tenir esquerdes o trencaments que dificultin la visibilitat, també ha d’estar net ja que a través d’ell es percep el 90 per cent de la informació que es necessita per a conduir i el seu estat influeix també en els sistemes d’ajuda a la conducció (ADAS). A més, un parabrisa trencat o brut que dificulti la visió pot implicar també una sanció de 200 euros.

Altres consells passen per tenir la lluna neta per dins i tenir els difusors d’aire ben orientats per a evitar que s’entelin els cristalls, una cosa a la qual contribueixen aquest tipus de temporals, però a més s’han d’emportar les escombretes en bon estat, ja que l’article 84 del Codi de Trànsit i de Seguretat Viària diu que els agents poden immobilitzar el vehicle i denunciar amb 200€ si presenta “deficiències que constitueixin un risc especialment greu per a la seguretat viària”.

Un altre error que a vegades es comet és un mal ús de l’antiboira darrere, que només s’ha d’accionar quan les condicions siguin especialment desfavorables com en el cas de pluja molt intensa i la visibilitat molt escassa.

A més, s’ha apuntat que, amb una climatologia adversa, com la pluja o la calamarsa, portar algun far que no funcioni comporta un “risc important”.

Finalment, ha recordat que cal, segons l’article 46, “el conductor d’un vehicle ha de reduir la velocitat quan pugui esquitxar-se o projectar-se aigua, graveta o altres matèries als altres usuaris de la via”, però Lagunar recorda que, “molt més important que no esquitxar, és no ficar-se en un toll perquè no se sap el que hi ha sota, pot haver-hi un sot profund o un embornal sense reixeta”, però a més si hi ha molta aigua o són les primeres gotes que juntament amb l’oli de la calçada deixen la pista molt molt lliscant és possible que el cotxe sofreixi aquaplaning.