Educació i sindicats mantenen el pols pel salari docent

Les millores en inclusiva i ràtios no eviten el desacord sobre l’increment retributiu

26 de febrer de 2026 a les 20:16h

Els sindicats amb representació a la mesa sectorial del personal docent no universitari —UGT, USTEC-STEs (IAC), ASPEPC-SPS, CCOO i CGT— han comparegut en roda de premsa en el marc de les negociacions amb el Departament d’Educació i Formació Professional.

La trobada arriba després de la vaga massiva que fa una setmana i mitja va buidar les aules de Catalunya i en plena convocatòria d’aturades previstes per al març.

Avenços en inclusiva i ràtios

Segons han explicat els representants sindicals, el Departament ha plantejat millores en matèria d’escola inclusiva i reducció de ràtios. En concret, ha garantit que no se superaran els 20 alumnes a infantil i primària, i que a secundària es tendirà cap als 25 estudiants per aula. A batxillerat, la ràtio prevista seria de 35 alumnes, i a Formació Professional, de 30.

Pel que fa a l’escola inclusiva, s’ha posat sobre la taula un increment de recursos, especialment en la dotació de psicòlegs i pedagogs, amb l’objectiu d’assegurar que l’alumnat pugui progressar en igualtat de condicions.

Tot i aquests avenços, els sindicats insisteixen que el nucli del conflicte continua sent salarial.

Una proposta salarial qualificada d’“insuficient”

La darrera oferta del Departament preveu un increment del 20% del complement específic —l’import que abona la Generalitat— que suposaria entre 141 i 144 euros bruts mensuals addicionals l’any 2030. Per al 2026, l’augment seria d’uns 28 euros bruts al mes, amb un increment progressiu fins a arribar a la xifra final en cinc anys.

La portaveu d’USTEC, Iolanda Segura, ha qualificat la proposta d’“inacceptable” i ha recordat que representa aproximadament un augment del 4%, mentre que —segons els sindicats— el professorat ha perdut prop d’un 25% de poder adquisitiu en els darrers anys. “Estem molt lluny de recuperar la pèrdua acumulada. No ens situa en una millor posició salarial ni ens permet treballar amb estabilitat”, ha afirmat.

Exigeixen una contraproposta real

Des d’ASPEPC-SPS, el portaveu Ignasi Fernández ha lamentat que s’ofereixin 141 euros mensuals en cinc anys quan el que reclamen és un increment d’uns 700 euros bruts anuals. També ha criticat la manca de convocatòria de càtedres per al professorat de secundària, un dels punts que consideren prioritaris i que, segons denuncien, no s’ha abordat. També ha reconegut la distància entre les posicions, però ha defensat la importància de mantenir oberta la negociació. “Hem arribat fins aquí gràcies a la mobilització del col·lectiu. Necessitem continuar negociant per millorar les condicions laborals”, ha assenyalat.

El cost de la vida, factor clau

Els sindicats subratllen que Catalunya té una singularitat clara: el nivell de vida. Recorden que el cost dels productes bàsics no és el mateix que en altres territoris de l’Estat i que, per tant, els salaris docents s’haurien de situar a la capçalera per garantir unes condicions dignes.

Consideren que la proposta actual no respon al “clam del col·lectiu” i adverteixen que, si no hi ha una millora substancial, les vagues convocades del 16 al 20 de març continuaran vigents.

Sense calendari tancat

La reunió d’aquesta setmana ha estat la tercera trobada entre representants sindicals i de la Generalitat, però encara no hi ha dates fixades per a noves sessions de negociació.

Els sindicats insisteixen que no es troben “en un punt real de negociació” i reclamen una contraproposta que permeti desconvocar les mobilitzacions. Mentrestant, fan una crida al professorat a “fer valdre la professió” i a mantenir la pressió fins a aconseguir millores substancials.