El Departament d'Educació impulsa un pla per contrarestar l'increment dels discursos d'odi i incidir en la memòria democràtica entre els alumnes. El pla, batejat com 'Pla per a l'Educació Democràtica', neix arran de l'increment de la polarització política i els discursos d'odi entre els joves, incloent-hi el negacionisme o el blanqueig de les dictadures. Per això, Educació s'ha plantejat un seguit d'accions i materials didàctics per contrarestar aquests missatges que els joves troben sovint a les xarxes. Per exemple, es treballarà amb l'alumnat un document titulat '50 raons de per què amb Franco NO es vivia millor'. També s'elaborarà material sobre la República, la Guerra Civil i el franquisme, que es farà arribar inicialment a 40 centres.
N'ha fet referència la consellera d'Educació i Formació Professional, Esther Niubó, durant la intervenció aquesta tarda en l’acte de Memòria democràtica 'Educar: 50 anys d’una revolució silenciosa. D'on venim, on som, on anem', organitzat pel Departament, l’Associació de Mestres Rosa Sensat, la Fundació Marta Mata Garriga, el Col·legi de Docents, i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica.
Durant la clausura, la consellera ha defensat la importància de l'educació davant del risc de la desinformació i els discursos d'odi entre els joves. Segons Niubó, hi ha sectors de la ciutadania atrets pels discursos autoritaris i que són "romàntics del franquisme" que han trobat el seu lloc a les xarxes per generar desinformació i mentides. "És el context que tenim i ens interpel·la i l'educació en cap cas s'hi pot posar de perfil", ha afirmat. Per contra, ha assegurat que l'escola ha de donar "eines per detectar discursos d'odi i aportar elements per fer-hi front". És sota aquest pretext que el Departament impulsa el pla.
Quatre eixos
Segons ha indicat la consellera, el pla incidirà en quatre eixos: memòria democràtica; discursos d'odi i pensament crític; institucions democràtiques, ciutadania global i participació ciutadana; i coeducació i perspectiva de gènere. Entre els objectius hi ha també el reforç de l'àrea d'Educació en Valors cívics i ètics, que a primària es cursa entre 5è i 6è i a secundària a 4t d'ESO.
En l'àmbit de memòria democràtica, s'ampliarà i reforçarà el treball amb el Memorial Democràtic. L'objectiu és passar del centenar de centres actuals a 800 en tres cursos. També es contempla formació específica al professorat, la creació d'un espai web per compartir materials didàctics i la creació d'una xarxa de suport que aglutini centres, universitats, entitats i món local.
Desmuntar mites sobre el franquisme
Niubó també ha explicat que amb motiu del 50è aniversari de la mort de Franco, el Departament ha editat un document per desmuntar tots els mites i mentides sobre el franquisme, ja que molts docents traslladen que això "forma part de les seves aules" i potser no tenen prou elements per fer-hi front. "És una batalla o deure que tenim com a societat", ha afirmat fent referència a l'era de les xarxes i la desinformació i com això penetra en la gent jove. Segons ha asseverat, el Pla és "ambiciós" i Educació seguirà treballant perquè el coneixement sigui "font de llibertar i convivència" i les escoles "espai d'aprenentatge".
Entre els mites que es desmunten, Niubó n'ha destacat algun exemple com ara l'afirmació falsa que les fosses comunes són una mentida. La informació es contraresta en el dossier amb dades històriques, com ara que segons el Mapa de Fosses estatal hi ha més de 120.000 víctimes enterrades a 2.591 tombes il·legals.
Materials didàctics sobre la República, la Guerra Civil i el franquisme
En conveni amb la Diputació de Barcelona, es crearà material didàctic sobre la República, la Guerra Civil i el franquisme. La previsió és portar aquests materials a una vintena de centres de primària i una altra vintena d'ESO de la província de Barcelona el curs vinent, per després estendre-ho a la resta de Catalunya. Una altra acció serà l'apadrinament per part dels centres d'un espai de memòria i la dinamització de les visites escolars als espais de memòria museïtzats.
Coneixement de les institucions democràtiques i la UE
D'altra banda, el pla es crearan materials i activitats per conèixer la UE i es preveu el disseny de nous plans pilots per promoure el coneixement de les institucions democràtiques i fomentar la participació ciutadana. Entre d'altres, hi ha un pla pilot en escoles -entre 12 i 24- per aplicar el projecte IM Citizen, liderat per la Universitat de Barcelona (UB) i que promou la creació de plataformes de participació entre l'alumnat de primària.
Coeducació i perspectiva de gènere
A banda, també es plantegen accions en l'àmbit de la coeducació i la perspectiva de gènere. Entre aquests el disseny del Pla de centres coeducatius, amb intervenció en el currículum, en espais dels centres i en la cultura d'aquestes. També es fomentarà la formació docent en coeducació, benestar emocional i prevenció de violències.
