L'eclipsi deixa 37 afectats pel SEM i 350 actuacions dels Agents Rurals a Catalunya

El Sistema d’Emergències Mèdiques i Agents Rurals gestionen diverses actuacions mentre el trànsit augmenta progressivament en sentit sud

13 d'agost de 2026 a les 08:39h

El dispositiu de seguretat desplegat amb motiu de l’eclipsi solar total ha funcionat amb "pocs incidents" rellevants, segons ha informat la Conselleria d’Interior. Durant aquesta jornada, el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha atès un total de 37 persones, de les quals dues han necessitat la mobilització d’ambulàncies.

Atenció mèdica i trucades al 112

Fins a les nou del vespre, el telèfon d’emergències 112 va registrar 81 trucades vinculades a l’eclipsi, que van generar 72 expedients. La majoria provenien de ciutadans interessats a obtenir informació sobre el fenomen. Les comarques on es van concentrar més comunicacions van ser el Tarragonès, amb un 14%, seguit pel Baix Llobregat i el Barcelonès, amb un 12% cadascuna.

Intervencions dels Agents Rurals i Bombers

A més, els Agents Rurals van realitzar 356 actuacions relacionades amb la regulació del flux de persones i vehicles, així com tasques informatives i de sensibilització ciutadana. Aquest cos també va interposar deu denúncies per conducció motoritzada.

D’altra banda, els serveis dels Bombers van rebre pocs avisos durant la jornada. Una intervenció destacada va tenir lloc a Altafulla (Tarragonès), on agents policials van actuar per fer baixar diverses persones que se n’havien pujat als vagons estacionats d’uns trens de mercaderies, exposant-se al risc d’electrocució per proximitat a la catenària.

Aquesta situació es va complicar quan un jove va caure des d’un dels vagons; fou atès in situ i traslladat posteriorment a un centre sanitari. Per garantir la seguretat, es va procedir al tall tant de l’electrificació com del trànsit ferroviari en aquesta zona cap a les 20.20 hores.

L’incident marítim a Torredembarra i altres actuacions destacades

L’informe del Departament liderat per Núria Parlon també recull una intervenció específica de la unitat marina dels Mossos d’Esquadra en un doble incident amb dues embarcacions a la deriva al litoral de Torredembarra (Tarragonès). A causa d’una avaria mecànica que provocava fum en una nau, els agents van remolcar amb èxit les dues embarcacions i els cinc tripulants fins al port segurament més proper.

Medi ambient: Protecció dels espais naturals protegits

Així mateix, s’ha fet especial èmfasi a preservar zones naturals sensibles com la platja del Trabucador, on diversos grups s’havien instal·lat amb para-sols i cadiretes. Davant aquesta situació, les autoritats han procedit a desallotjar-los per evitar impactes mediambientals negatius.

A més, durant aquesta tarda es va intervenir en l’incendi forestal declarat al terme municipal de Castellví de la Marca (Alt Penedès), afectant provisionalment unes vuit hectàrees dins l’espai natural protegit del Montmell-Marmellar. Els equips treballen activament en contenir el foc mentre investiguen-ne l’origen.

Evolució del trànsit durant l’eclipsi solar total

Pel que fa al dispositiu especial implementat pel Servei Català de Trànsit (SCT), es destaca que la jornada va estar marcada per un increment gradual del volum circulatori en sentit sud des del matí fins entrada la tarda.

A partir aproximadament les deu hores es van registrar les primeres afectacions importants a l’autopista AP-7 causades per dos accidents: un a Castellbisbal i un altre al Papiol — aquest últim generant retencions properes als 10 quilòmetres.

Més endavant, el flux vehicular es va intensificar especialment als eixos viaris AP-7, N-340, C-32 i C-31 localitzats al sud del territori català. Durant primera hora de tarda es van produir dos accidents addicionals a l’autovia A-2 direcció Lleida (a Vila-sana i Granyanella), provocant cues puntuals.

Així mateix durant tota la tarda fins passades les set hores s’observava una elevada densitat circulatòria sobretot al tram meridional de l’AP-7 així com als trams sud dels carrers C-32 i N-340. Un accident ocorregut a la C-31 prop Les Costes del Garraf també va originar embussos superiors als 10 km sortint de Barcelona.

A partir de les 19:00 hores el trànsit va començar una ràpida descompressió fins a assolir gairebé una normalització completa cap a les vuit del vespre.

Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara